Dnes si dáme společně malou exkurzi do nedávné minulosti, abych vám na ní mohl demonstrovat současnou realitu. Troufnu si říci, že ať už tento článek čtete jako potenciální kandidát, HR specialista nebo majitel firmy, vnímáte turbulenci pracovního trhu. Proto je potřeba ho pravidelně sledovat a aktualizovat si informace. Nebo číst můj BLOG, ve kterém to dělám za vás. Takže kromě toho, že se podíváme pár měsíců zpět si tak uděláme i tour de články na mém BLOGu.

Shrneme si čtyři zásadní témata, která vám vyšlapou cestičku rovnou do mé lovecké boudy.

  1. Půjdeme po stopě aktuální míře nezaměstnanosti, která dál nebezpečně klesá.
  2. Prozradím vám, proč v dnešní době ani AI inzeráty nemusí být správnou cestou – rozhodně ne pro excelentní kandidáty.
  3. Dáme si malou odbočku v rámci executive search pracovních pozic, které jsou headhunterům velmi často zadávané.
  4. A na závěr vám vysvětlím dva pojmy, které s oblibou rád používám – Love brand a Money brand. Vy byste si v rámci vaší společnosti měli na křižovatce těchto pojmů udělat jasno v tom, jakou cestou se chcete ubírat.

To vše by se vlastně dalo shrnout pod klíčovou otázku:

Proč by sakra zrovna k vám měl kandidát přestoupit?

Pokud na ni nenacházíte odpověď, dám vám jednoznačnou radu:

Potřebujete headhuntera!

  1. Míra nezaměstnanosti dál klesá!

Asi před půl rokem jsem pro vás napsal tento článek Proč je dnes těžké najít vhodného kandidáta, anebo aby se z lovu nestal hon?

Tehdy byla míra nezaměstnanosti v České republice 3,5 procenta. Voilà – dnes už ji máme na 2,7 procentech k zářiovému datu.

Na první pohled se může zdát, že je to dobře. Ale co se náboru nových kolegů týče, je to velmi špatný signál. Nebudu chodit kolem horké kaše. Bude vás to zkrátka stát pěknej balík peněz.

  1. Inzeráty nefungují!

To je další špatná zprávu. Kvalitní kandidáty prostě za levnější cenu přes inzerci nenaberete. Věřte mi, byl bych šťastnější, kdyby tomu tak nebylo. Ušetřilo by mi to čas a spoustu práce.

Ptáte se, kde beru takovou jistotu tohle říkat? Před čtyřmi lety jsem obsazoval pro jednu společnost pozici obchodního ředitele pro Německo. Platové rozmezí jsem měl v inzerátu zveřejněné. Aktuálně, tedy po těch čtyřech letech, obsazuji tu samou pozici, jen pro jinou společnost.

Platové rozmezí je zveřejněné také a je nižší, než tomu bylo před čtyřmi lety. A teď přijde ta pointa – kdybych měl u obou inzercí dnes i před čtyřmi lety řekněme čistě hypoteticky 30 uchazečů, tak na dnešní inzerci se mi přihlásí 75 procent naprosto totožných uchazečů jako právě před čtyřmi lety.

Jen moc nechápu důvody. Říkáte si, možná proto, že inflace v roce 2020 byla 3,2 procenta a dnes je na 2,8 procenta. Takže jednoduše potřebovali na spotřební zboží více peněz než dnes. To bych ten argument trochu pošlapal. Takže tím to nebude.

Tak pojďme dále. Od roku 2020 do roku 2024 je nárůst průměrné mzdy o 26,8 procenta. Proč by tedy takoví uchazeči při takovém nárůstu stáli o stejnou nebo dokonce nižší mzdu, než před čtyřmi lety? Jde snad o fluktuanty?

Těm jsme se už věnovali a budu pevně stát za svým názorem, že i fluktuant jednou zakotví. Pamatujete? Psal jsem o tom zde I fluktuant jednou zakotví, věnujte jejich životopisům čas ne pouze vteřiny.

Je potřeba rozlišovat mezi fluktuantem a věčně nespokojeným zaměstnancem. V tomto případě už bych přešel u těchto 75 procent shodných kandidátů z mnou pozitivně vnímaného fluktuanta na průměrného kandidáta. A těch dostanete díky inzerci dostatek.

  1. Nezapomínejte na executive search pracovních pozic!

Řekněme, že obsazujete pozici do vrcholového managementu. Uvádím to proto, abychom měli jasný vzorek pracovních pozic. A také z toho důvodu, že to pravděpodobně budou pozice, které byste svěřili právě headhunterovi nebo agentuře. Data jsem si vypůjčil z platformy platy.cz

Tak co na to říkáte? Nachází se mezi pozicemi ta, kterou právě obsazujete? A spadá svým průměrem do vašeho rozpočtu? Pokud ano, nepodlehněte tak rychle pocitu, že jste prošli a držte se plánu.

Když stanovujete podmínky pro vámi hledanou pozici, udělejte si analýzu konkurence ve 13 krocích. Psal jsem o tom tady: Od dokonalé analýzy konkurence vás dělí 13 kroků.

Zanalyzujte si průměrné platy k aktuálnímu datu, kdy zadáváte headhunting. A teď se znovu podívejte na míru nezaměstnanosti a položte si otázku – jsou v dnešní době kandidáti skutečně tak finančně nenažraní? Nebo si dali jedna plus jedna dohromady a nemají potřebu v dnešní době za stejných podmínek jako ve svém současném zaměstnání přestupovat a začínat jinde zase od nuly?

Když k vám stále nemůžete najít toho skvělého kandidáta, protože nabízíte ten průměrný plat, který je na pozici veřejně dohledatelný a skvělou firmu k tomu, tak jak to, že není nikdo vhodný, kdo by k vám nastoupil? Kde je ten excelentní kandidát?

Správná otázka nezní: Jaký je průměrný plat na danou pozici?

Správná otázka zní: Za kolik je ochoten nadprůměrný kandidát přestoupit právě k vám?

A ještě něco vám prozradím. Vím, že řada z vás záměrně při zadání pozice headhunterovi podsekne cenu. Hlavou se vám honí něco jako: „Zadáváme pozici headhunterovi. Když je tak drahý, tak musí najít někoho super za nižší cenu.“ Netušíte, že víc, než cenu si pod sebou podsekáváte větev.

Mám pro vás špatnou zprávu. Nikdo se dál nechytá. A tak i s headhunterem nebo agenturou povede tahle cesta pouze k tomu, že si na pozici za půl roku sednete znovu. A nabízenou mzdu zvýšíte.

Že na pozici klidně s pěti agenturami a s pěti headhuntery spolupracujete? Ano, s agenturami, kde s vámi zakázku podepisoval jejich obchodník a potřebuje „fíčko“ z dohozené zakázky. Pomalu ani neví, jakou pozici do firmy přivede.

Nebo zakázka podepsaná ve stylu – potřebujeme práci pro naše juniory, abychom je za jejich fix pořádně podojili… Třeba z toho něco padne. A kdyby z toho nic nebylo, tak alespoň ta záloha na pozici se hodí. Proč já vám to vlastně říkám, všechno máte tady – Jak nekončit ve slepé uličce obchodníka a najít zkratku k dokonalému headhunterovi.

  1. Love brand versus Money brand – mějte v tom jasno!

Na co bude headhunter vaše kandidáty lovit? Asi nějaké povědomí o Love brandech máme, že? Big 4, Meta, Google, Porsche, Ambiente, Forbes, CzechCrunch a mnohé další. Sexy produkty, cool pracovní prostředí, jóga na střeše, pátky s margaritou, dokud neodcházíte z práce po čtyřech. Hodně lidí to chce zažít a chtějí jednu z takových společností ve svém CV.

Ale jsou i lidé, kteří nad takovými společnostmi mávnou rukou a řeknou si: „Takové hogo-fogo není nic pro mě.“ A měli by raději více peněz na výplatní pásce místo Love brandu v životopise.

Tak, jak to mají kandidáti ujasněné, tak to musíte mít ujasněné také vy s vaší společností. Pokud se k Love brandovým společnostem neřadíte a pravděpodobně nikdy ani nebudete, protože výroba pryžových těsnění prostě zrovna teďka na instáči nefrčí, pravděpodobně budete muset trochu přitlačit a přiklonit se k volbě Money brandu.

Ať děláte, co děláte, na stravenky ty nejlepší lidi prostě nepřetáhnete.

A jaké z dnešního článku plyne ponaučení?

Zaměstnanci nejsou.

Inzeráty nefungují.

Nikoho za stejných podmínek nepřetáhnete.

Ujasněte si, zda lovíte na prachy nebo na brand.

Ano, potřebujete headhuntera.

Se vší pokorou a dávkou humoru – potřebujete Hunter´s Lodge.

Těším se na setkání s vámi!

 

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.