Všichni známe story o manažerech, kteří nebyli schopni efektivně komunikovat, motivovat svůj tým nebo strategicky řídit chod firmy. Někteří z nás tyto příběhy nejen slyšeli, ale i zažili.  Můžete mít sebevíc efektivní a výkonné pracovníky na nižších pozicích, ale když neklape management, jak má, firma bude stagnovat, stane se toxickou a nikam se neposune.

Buď budete čekat, až všechny problémy vyplavou napovrch, nebo náznaky, že má firma trable s vedením, přestanete ignorovat a něco s tím uděláte.

Jaké jsou tedy signály, že ve vedení něco neklape a jaká jejich řešení?

  1. Vysoká fluktuace zaměstnanců

Něco tu smrdí! Klíčoví lidé odcházejí, míra fluktuace je vysoká…  Buďte si jistí, že v tom budou problémy v komunikaci managementu, nedostatečné podpoře zaměstnanců nebo nevhodném stylu řízení. Anebo kombinace všeho.

Řešení: Hoďte svým zaměstnancům udičku a zajistěte si ve firmě pravidelnou zpětnou vazbu na manažery. A to právě od vašich řadových pracovníků. Co je důležité – tato zpětná vazba by neměla putovat přes zmíněné manažery. Pěkně od řadových zaměstnanců rovnou nejbližší cestou k vám šéfům a majitelům nebo maximálně odbočkou přes HR oddělení.

Máte sestavený strukturovaný anonymní (klidně i neanonymní) dotazník, kterým byste potřebná data kvalitně a pravidelně získávali? Že je to plýtvání firemními penězi? Může být… Ale jen v případě, pokud je u vás absolutně zanedbatelná fluktuace a firma zdravě roste.

  1. Nedostatek inovací

Když firma stagnuje, může to být důsledek toho, že vedení nepodporuje kreativitu nebo neumožňuje týmu přicházet s novými nápady. Manažer se může obávat o své místo, pokud by si pustil jeho člen týmu pusu na špacír před někým výše hierarchicky postaveným nebo si jen zkrátka osvojuje cizí nápady a vydává je za své. Posléze je však nedokáže prezentovat a implementovat a nápady se tak rozplývají jako pára nad hrncem.

Řešení: Pokud nevíte, kam se v danou chvíli posunout dále, vyhlaste ve firmě pravidelné soutěže o nejlepší inovaci. Kdo by měl mít do běžných činností větší vhled než vaši řadoví zaměstnanci…? Dejte jim prostor se více podílet na rozvoji vaší firmy. Odměnou může být relaxační víkendový pobyt nebo finanční prémie.

Tichá voda břehy mele, takže se vám může do centra pozornosti dostat i potenciálně lepší a schopnější manažer, než kterého máte na pozici nyní.

  1. Komunikační problémy

Má to nějaký háček. Pokud informace ve firmě necirkulují správně, často za to může vedoucí, který není schopný efektivně předávat klíčové informace.

Řešení: Nastavte pravidelné one-to-one setkání mezi vašim HR a řadovými zaměstnanci, kde zacílíte pouze na problém komunikace. Takové one-to-one může být třeba na 15 minut jednou za kvartál a zjistíte všechno, co potřebujete vědět.

  1. Klesající produktivita i motivace

Nepřiměřený tlak, nezájem o zpětnou vazbu nebo neschopnost ocenit dobře odvedenou práci mohou způsobit, že vaše týmy ztratí motivaci.

Řešení: Dělejte pravidelná one-to-one, ale tentokrát přímo mezi vámi a vašimi manažery. Nechte si odprezentovat, jak vedou manažeři své lidi a co dělají proto, aby z nich dostali ty nejlepší výsledky, a aby tam vaši zaměstnanci byli lepší a lepší. Lovte v kalných vodách a zkuste je otázkami zahnat do kouta. Síla postavení je paralyzující.

Aniž by si to uvědomili, manažeři vám s hrdostí prozradí jejich nekalé praktiky, které do týmu pouštějí. A vy v závěru nakonec zjistíte, že váš manažer nemá kompetence na to, aby vedl a řídil lidi. Metoda řízení strachem nepatří do tohoto století. Tak se nebojte ty kalné vody pročistit.

Je začátek roku. Ideální doba pro moji dnešní radu. Ani si ji nemusíte zapisovat. Hlavně se ji držte.

Všichni šéfové a majitelé firem si teď položte otázku: Máte ty správné lidi na správných místech?

Nábor a rozvoj leadershipu nejsou jednoduché disciplíny. Klíčem k úspěšnému vedení je identifikace výjimečných talentů, jejich pravidelná podpora a neustálé vzdělávání. A k tomu všemu vám může dopomoct:

  • Transparentní nábor

Ujistěte se, že vaše náborové procesy odráží hodnoty vaší firmy a cílí na klíčové kompetence. Nejsem zastáncem více než tříkolových výběrových řízení, ale u manažerských rolí to rozhodně neuškodí. Vy sám se s kandidátem jednoho, klidně i dvou kol zúčastněte, ať máte 100% jistotu, že je to ten pravý. Asi nemusím říkat, že špatné rozhodnutí závažným způsobem ovlivní směřování vaší firmy.

  • Pravidelná zpětná vazba

Ani manažeři nejsou neomylní. Takže se nebojte jim poskytnout pravidelnou zpětnou vazbu. Pomůže jim to zlepšit jejich manažerské dovednosti a schopnost rozvíjet se.

  • Investice do vzdělávání

Kurzy, workshopy a mentoring pomůžou vašim manažerům zvládnout nejen technické dovednosti, ale i zlepšit soft skills, které jsou pro řízení lidí klíčové. Nejdříve se držte levnějších principů a řešení, která jsem vám zmínil výše. Investujte do vzdělávání pouze těch manažerů, se kterými vaše firma poroste. Věřte mi, investice se vám pak stokrát vrátí.

 

Pokud cítíte, že vaše firma přes všechnu vaši snahu trpí některými z uvedených problémů, prvním krokem je přiznat si, že něco není v pořádku.

Následně je potřeba podívat se na současnou strukturu vedení a zhodnotit kompetence klíčových členů týmu.

Pokud si nevíte rady, nebojte se obrátit na odborníky. Personální poradenství nebo kouči pomohou objektivně zanalyzovat situaci a navrhnout efektivní řešení.

Samozřejmě Hunter’s Lodge je pro vás jasná volba. Klidně se na mě kromě huntingu obraťte i s nějakým tím personálním auditkem. Psychologické rýpání v lidech – to je moje gusto!

Pamatujte si, že správné vedení lidí je srdcem každé firmy. Dobře nastavené procesy a kompetentní manažeři nejenže vyřeší vaše aktuální problémy, ale otevřou stavidla od vašeho malého rybníčku k novým příležitostem.

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.