Šéfové, víte, co z vaší společnosti udělá WOW společnost, aniž byste museli zvýšit kampaňové budgety nebo nabrat do firmy happiness manažerku (mezi námi, žádná taková manažerka neexistuje)? Když se o vaše zaměstnance postaráte od začátku až do úplného konce. Nemluvím tady o nákladech na pohřeb. Mluvím o službě zvané outplacement.
Že jste o ní ještě neslyšeli? Doporučuji číst další řádky pozorně. Outplacement není na první pohled pozitivně vnímaný. Jde o přeobsazení zaměstnance do nové společnosti. Můžete si ho představit jednoduše, jako když dáte svého zaměstnance k adopci.
Outplacement může být na jeho samotném konci velmi pozitivní, ve výjimečných případech pozitivnější než zaměstnancovo dosavadní působení. Nová pozice by měla být v ideálním případě co nejpodobnější té, kterou zaměstnanec před outplacementem vykonával nebo by měla být na přání (ex)zaměstnance novým startem v novém odvětví, které by si přál vyzkoušet.
Důvody k outplacementům jsou většinou spojovány s tématy jako:
- restrukturalizace týmů,
- rušení některých pozic,
- slučování firem,
- ukončení provozů.
První dva důvody jsou bohužel nejčastěji spojené se stárnutím zaměstnanců a poklesem jejich efektivity v porovnání s mladšími přírůstky. ŠÉFOVÉ, HALÓÓÓ, naučte se už jednou provždy řídit multigenerační týmy: Jak efektivně dirigovat multigenerační týmy
Bohužel, se tyto případy dějí. Takže budu bojovat a apelovat na zaměstnavatele alespoň tady, abychom společně zvrátili tyto macešské statistiky:
- Pouze 10 procent českých organizací využívá outplacement jako nástroj při snižování počtu zaměstnanců.
- Méně než 30 procent propuštěných zaměstnanců v průmyslových podnicích uvedlo, že jim byl nabídnut nějaký program outplacementu.
- Outplacementové služby v České republice častěji využívají zahraniční společnosti nebo velké podniky.
Jestli si myslíte, že je služba outplacementu příliš drahá, tak vás vyvedu z omylu. Osobně jsem měl outplacement na starosti pro jednu velkou bankovní společnost. Pracoval jsem tehdy u mezinárodní agentury a na kvalitu jejich služeb velmi rád vzpomínám. Za tuto službu si zmíněná agentura fakturovala kolem 3 000 až 3 500 korun.
Než vám prozradím, co taková práce všechno obsahuje, zeptám se: „Je pro vás částka 3 500 korun tak horentní sumou?“
Jestli odpovíte ano, tak nad vámi stejně hůl nezlomím… Mám pro vás totiž nabídku: o vaše zaměstnance se v rámci outplacementu od A do Z rád postarám. Značně vám to zvýší renomé a kredibilitu.
A co taková kvalitně provedená služba obsahuje?
- Kariérní diagnostiku: Zhodnocení silných stránek a kompetencí zaměstnance
Je to něco mezi pohovorem a psychologickou poradnou. Já měl takto naposledy tři dámy (každou zvlášť samozřejmě), které byly na svých dosavadních pozicích 12+ let. Skoro dvě hodiny jsme si povídali o tom, čím vším si za tu dobu na pozici a ve společnosti prošly, co měly na starosti, koho vedly a co by si představovaly od své nové role.
- Tvorbu životopisu a LinkedIn profilu: Moderní prezentace na trhu práce
Zapojte trochu empatie. Pravděpodobně budete mluvit s kandidáty, kteří více než dekádu nebyli na pracovním trhu aktivní. Neměli potřebu si psát životopisy. LinkedIn jen tak prošel kolem nich. Pravděpodobně neznají pojmy jako headhunter, onboardingu nebo prescreening.
Takže dalších několik hodin jsem s těmito (ex)zaměstnankyněmi v Canvě graficky a písemně ladil jejich životopisy, tvořil nebo zkvalitňoval jejich profily na LinkedInu nebo zakládal profily na jobs.cz.
- Trénink pohovorových dovedností: Příprava na otázky a vyjednávání podmínek
Jakmile máte vše připraveno tak, aby byli (ex)zaměstnanci žhavým zbožím pro headhuntery (nové CV, atraktivní LinkedIn profil se svítícím zeleným #Opentowork, perfektně vypsaný profil na jobsech) měli byste je připravit na to, co se bude dít dále.
Jak se jejich pozice na trhu v současné chvíli finančně pohybují, jak je mohou oslovit headhunteři nebo na co se v rámci prescreeningu připravit.
- Psychologickou podporu: Práci s emocemi a zvládáním nejistoty
Ano, počítejte s tím. S (ex)zaměstnancem strávíte dost času. Emoce a nejistota s nalezením nového vhodného pracovního místa se zkrátka dostaví. Připomínejte procentuální míru současné nezaměstnanosti a možnosti rekvalifikačních kurzů.
- Networking: Propojení s potenciálními zaměstnavateli a headhuntery
Doufám, že už jste v tomto bodě pro zavedení outplacementu definitivně rozhodnuti. Pokud to nebudete dělat přímo vy, nebo vaše HR, vyberte na to někoho, kdo nejenže kvalitně splní body výše, ale má také kvalitní osobní brand a silný background kontaktů na LinkedInu. To vše proto, aby mohl kandidáty nasdílet mezi ostatní kolegy headhuntery, kteří mohou mít vhodnou pozici v kapse. Pamatujte, HR s 300 spojeními a jedním přesdíleným příspěvkem za rok nebude tou pravou volbou.
Co dodat na závěr? Když už dojde na tak razantní krok, abyste museli vašeho zaměstnance dát k adopci, outplacement je cesta, jak se k tomu postavit čelem. Oplatíte tak vašim zaměstnancům roky, které oni věnovali vám.