Milí personalisté, co děláte, jakmile váš nábor skončí? Já vím, že doopravdy nekončí nikdy… Ale co všichni ti těžce získaní kandidáti? Daří se vám je ve firmě i udržet? Na chvíli se teď zasníme… Představte si, že pracujete pro jednu z nejlepších společností na světě z pohledu spokojenosti zaměstnanců (BMW Group), čelíte nejnižší míře fluktuace na světě (4,1 procenta) a vaše celá náborová aktivita spočívá pouze v “doplňování“ zaměstnanců, kteří odchází do důchodů, nebo na mateřskou.

Teď se rychle probuďte! Byl to jen sen. A vy si zapište moji dnešní radu:

Jako specialista HR nesmíte nikdy usnout na vavřínech!

Musíte se postavit všem nočním můrám personalistů, kteří postupem času začnou prorůstat i vaší firmou. Možná z toho teď máte těžkou hlavu a nedokážete je pojmenovat. Od toho tu máte mě!

V dnešním článku vám naservíruji hned devět situací, které jsou doslova postrachem vašich zaměstnanců a firemní kultury. Kvalitní HR oddělení by se s těmito strašáky mělo včas poprat, aby na pověst firmy měli co možná nejmenší dopad.

  1. Tichá rezignace (Quiet quitting)

Situace, kdy zaměstnanec sice formálně zůstává ve firmě, ale mentálně se už od společnosti odpojil. Dělá jen minimum toho, co by měl a nikdy neudělá nic navíc. Chybí mu iniciativa i opravdový zájem. Vedení často reaguje pozdě – až když přijde výpověď.

Důsledek – výkon firmy trpí a týmová energie slábne.

  1. Tiché vyhazování (Quiet firing)

Firma nebo manažer pasivně nutí zaměstnance k odchodu tím, že je ignoruje a nepodporuje.

Důsledek – zhoršuje se morálka celého týmu. Nastalá situace demotivuje ostatní a vytváří toxické prostředí.

  1. Kultura ticha (Culture of silence)

Zaměstnanci se bojí říkat nahlas, co si myslí o vedení, spolupracovnících i problémech.

Důsledek – firma přestává růst a učit se. Ticho často přechází v rezignaci.

  1. Divadlo angažovanosti (Engagement theatre)

Firma se sice navenek tváří, že podporuje kulturu, zpětnou vazbu a rozvoj, ale reálně je to jen póza. Skutek utek.

Důsledek – ztráta důvěry ve firmu. Zaměstnanci rychle procitnou z tohoto růžového snu a poznají, že „hezká slova“ nejsou podložená činy.

  1. Povinná přítomnost (Presenteeism)

Lidé fyzicky přijdou do práce, i když jsou nemocní, vyhořelí nebo bez motivace, jen aby “byli vidět“. Já osobně říkám: „Lepší zdravý člověk na home office než nemocný v kanceláři.“

Důsledek – dojde ke zhoršení produktivity i zdraví zaměstnanců.

  1. Toxická pozitivita (Toxic positivity)

Vedení trvá na tom, aby byli všichni pořád happy a ignoruje skutečné problémy a frustraci.

Důsledek – Zaměstnanci potlačují emoce a dusí svoji autenticitu.

  1. Kariérní paralýza (Career stagnation)

Zaměstnanec nemá možnost kariérního růstu, změnit pozici ani učit se novým věcem. Cítí, že uvízl.

Důsledek – situace vede k odchodu nebo tiché rezignaci.

  1. Maskované vyhoření (Burnout masking)

Vyhoření se maskuje jako dočasná únava nebo normální tlak.

Důsledek – pokud si vedení problém nepřizná a nezačne jej řešit, zaměstnanci začnou odcházet, nebo kolabují.

  1. Únik talentů (Talent drain)

Nejlepší lidé odcházejí, často bez varování, protože necítí perspektivu ani uznání.

Důsledek – odcházejí i ti, co nedávají najevo nespokojenost. Firma ztrácí páteř.

Když na tom společně zamakáme, abyste všem těmto situacím předešli, tak se možná sen stane skutečností a vy si jako personalisté budete moci konečně dát šlofíka. Tak se těšte, protože každé z témat nás bude strašit ve svém samostatném článku.

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.