Náš vánoční speciál z minulého týdne pokračuje. Ti z vás, kdo první část nečetli, rychle to dožeňte. Třeba jako pohádku na dobrou noc Jak správně oslovit kandidáty – PART 1. Budeme se bavit o tom, jak nenuceně, nestrojeně a lichotivě oslovit kandidáty, aby během hovoru zůstali ve své pohádkové komfortní zóně a zároveň cítili, že jsou pro vás hotový poklad.

Dnes to vezmeme mílovými kroky a naskočíme rovnou do způsobu oslovení kandidátů. Zaměříme se na to, jak by zpráva pro vaše potenciální kandidáty měla vypadat. Upozorním vás na maličkosti, které jsou ale z hlediska toho, jak bude příjemce vaši zprávu vnímat, zásadní. No a čeká nás opět spousta printscreenů, protože co by to bylo za pohádku bez obrázků. Věřím, že když budete mít moje rady hezky na očích, rychle si je zažijete a začnete je v praxi běžně používat.

Ještě, než se v naší pohádce začne Bajaja [čti: uchazeč o práci] prosekávat houštím k princezně [čti: pracovní pozici] (hmm, dnes mi to zní trochu divně), rád bych vám zopakoval, že já nejsem tvůrce HR příruček ve stylu „Jak se jedině dá správně dělat HR“. Hunter´s Lodge vznikla z mé upřímné lásky k HR řemeslu. Snažím se vám prezentovat principy, které jsem si postupem let ve vlastní praxi osvojil. Vím, že fungují, a že budou fungovat i vám.

O dvou způsobech oslovení kandidátů prostřednictvím sítě LinkedIn jsme si minule psali. Nečekejte prosím žádný scénář à la: polibek žáby – proměna princezny – a je ruka v rukávu. Tak jednoduché to není. Budete si muset tu promrzlou žábu z mokřadů trochu zahřát.

Z předešlého článku víme, že můžete oslovit:

  1. kandidáty mimo vaše spojení:
    • oslovuji s kredity
    • oslovuji bez kreditů
  2. kandidáty v rámci vašich spojení.

 

  1. Oslovení kandidátů mimo vaše spojení

Začneme z opačného konce. Na oslovení kandidátů mimo vaše spojení totiž půjde vše lépe demonstrovat.

Oslovení kandidátů mimo vaše spojení (s kredity)

Problematiku tzv. kreditů už znáte z minula. Víte, že oslovení kandidátů mimo vaše spojení, s pomocí kreditů je celkem procházka růžovým sadem.

Dosah, rozsah oslovení, e-mail kandidátovi, pecka… Budete vědět, na jakou strunu kandidáta zahrát. Můžete se klidně rozšoupnout, ale hlídejte si vaše kredity. Pojďme si to opět trochu rozpracovat ve screenu.

Předmět – jasně, stručně, úderně. A upřímně – jaký jiný předmět by vás zaujal více…? Jestli o nějakém víte, budu rád, když se mi s ním pochlubíte.

Já k oslovení přidávám raději křestní jméno než příjmení, a to bez ohledu na pozici. Nejsem žádný král etikety, ale přijde mi to přátelštější a více upřímné.

I když disponujete tou nejlepší finanční nabídkou na trhu, do předmětu zprávy bych ji nedával. „Máme pro Vás pozici COO za 300.000 korun měsíčně,“ nebo Pozice COO za 300.000 korun měsíčně,“ mi přijde jako brutální scam. Nejste žádná pohádková bába na tržišti. A navíc by se předmět stal nesmyslně dlouhým.

Proto si zapište moji dnešní radu: Detaily pozice si nechejte do telefonátu. 

Zdvořilostní otázka – kdo by se po něčem zajímavém nezávazně nedíval? Ale tato nebo podobná otázka z vaší strany musí zaznít. Nemůžete jen vychrlit: Máme pro Vás Top nabídku!“ To by se vás také mohl kandidát zaleknou jak tříhlavé saně. Takže buďte zdvořilí a uctiví. Dravého huntera si nechte až do callu.

Řečnická otázka, doplněná názvem společnosti, ve které kontakt pracuje a mírným sondováním, zda je teď spokojený. Jasně, že je asi více, či méně spokojený, protože proč by tam jinak pracoval…?

Předmět zprávy, jméno aktuální společnosti a oznámení, že jste si profil zobrazili – to jsou jasné signály, že jste kontakt neoslovili jen tak random, ale že skutečně na daný profil cílíte. Tady bych vám chtěl dát několik rad k nezaplacení:

    • Všímejte si pod názvem společnosti období, po které oslovený ve firmě pracuje. Protože on už tam pracovat vůbec nemusí. Může mít kariérní pauzu a tohle je prostě jenom jeho poslední uvedená pozice. Pak by totiž řečnická otázka, že věříte, že je v dané společnosti spokojený, nedávala smysl. A vy byste byl v očích potenciálního kandidáta za hloupého Honzu.

    • Na volné noze, freelancer, živnostník – s těmito pozicemi se také budete často setkávat. Pak formulaci o firmě jednoduše nahraďte větou: „Věřím, že jste v současné chvíli na volné noze spokojený.“
    • Všímejte si, zda není oslovený ve zkušební době. Pak můžete zprávu trochu odlehčit: Naprosto rozumím tomu, že jste teď zřejmě v mBank spokojený. Ale vidím, že jste stále ve zkušební lhůtě a jeden nikdy neví. :-)“ Navíc tím dáváte najevo, že jste profil pečlivě prostudovali.

Upozornění na budget. Já vždy kandidátům říkám, že peníze nejsou všechno. Princeznu a půl království k tomu čekejte, ale na stravenky kandidáty huntovat prostě taky nebudu. Vy sice se 100procentní jistotou nemůžete vědět, kolik oslovený bere měsíčně, ale můžete vycházet z tržního průměru.

I tak se nemusíte trefit. Proto piště něco jako: „Klient pro vás má velmi zajímavý budget, abychom pro Vás byli zajímavější.“ Vzbudíte tak u osloveného zvědavost. A pokud to tak nakonec nebude, ujasníte si to s kandidátem v prvních dvou minutách telefonátu. Oslovený se na vás zlobit nebude a vy si ho tak začnete trošku naťukávat. Příště už budete vědět, s čím ho oslovit.

Na závěr poděkujte a jsme hotoví. 🙂

Tedy skoro. Ještě vám musím říct, čemu se v následné komunikaci vyvarovat:

    • I když to bude přání kandidáta, neposílejte mu job description pozice ani pracovní inzerát. V této pohádce prostě tři přání neplatí. Vše si nechejte až do samotného telefonátu. V úplně nejlepším případě nemějte vy jako headhunter nebo interní náborář žádné náznaky společnosti, pro kterou oslovujete. Někdy je to těžké. Firma chce budovat brand, nejlépe ať mají všichni z firmy LinkedIn, logo na úvodní fotce i u samotné pozice. Super, že budujete jméno společnosti a já s tím souhlasím. Přesto si myslím, že by měli být na LinkedInu obrandovaní všichni, kromě headhuntera. Proč? Protože:
      • Firma nemá nikdy 100procentně pozitivní recenze. Kandidát si recenze rozklikne před rozhovorem, a i když jsou deset let staré nebo třeba i nepravdivé, napsané konkurencí, nebo zhrzeným králem Kazisvětem, k rozhovoru se už ani nedostanete. Bum, prásk – máte po kandidátovi.
      • Korporát/startup – jsou typy kandidátů, kteří by do korporátu v životě nešli, stejně jako jsou typy kandidátů, kteří by v životě nešli do startupu. Není korporát jako korporát a není startup jako startup. Ale to je něco, co musíte probrat v telefonátu. Pokud ne, bum, máte odbouranou další skupinu kandidátů. Co možná vám někteří z nich i budou chtít vyhlásit válku a už vám nikdy nezvednou telefon.
      • Není pozice jako pozice. Sales manager v jedné firmě může znamenat něco úplně jiného než sales manager ve firmě druhé. Pokud máte zveřejněnou společnost, a navíc vám na webu visí inzerát, může si oslovený pozici špatně vyložit. Pozice pro něj nemusí být dostatečnou výzvou nebo se ji naopak zalekne.
    • Vaším jediným a nejdůležitější cílem v tomto kroku by mělo být získání telefonního čísla a ochoty se s vámi minimálně v rámci jednoho krátkého telefonátu pobavit.
    • Pokud je kandidát se svou současnou pozicí spokojený a prostě se s vámi bavit nechce, nezavírejte si před ním vrátka tak, že konverzaci jednoduše ukončíte. Komunikace ani teď nekončí. Projevte pochopení, oslovenému poděkujte a nabídněte mu své služby do budoucna. Při druhém, třetím oslovení už to může vyjít nebo si vás následně kandidát najde, až se bude po něčem sám poohlížet. Jak si myslíte, že to dopadne, když při první negativní zpětné vazbě kandidátovi ani neodpovíte? No on už pak nikdy nenapíše vám. Hrozně z toho všeho půjde cítit, že vám tehdy při prvním oslovení šlo pouze o zlaťáky, když nemáte ani tu slušnost mu zareagovat.

Oslovení kandidátů mimo vaše spojení (bez kreditů)

A jéje… Došly vám kredity? Co teď? Ještě je tady další možnost. Není tak efektivní, protože oslovenému nepřijde zpráva do e-mailu. Nemusí být tak osobní a originální, protože už nejste limitovaní 20.000 znaky, ale pouze 300 znaky. Takové oslovení uděláte po návštěvě profilu kliknutím na pole Navázat spojení.

Pozor, nesmíte ale mít vyčerpané množství pozvánek Navázat spojení na aktuální týden. Jinak vás LinkedIn upozorní, že jste překročil svůj limit a žádné oslovení se nekoná. Zároveň platí, že je tohle vcelku okrajová varianta oslovení.

Společně jsme si vysvětlovali, že máte mít oslovený kontakt ideálně už nějakou dobu ve své síti, pěkně zahřátý. Tady se chodit kolem horké kaše docela vyplatí.

Pokud ovšem není zbytí a pozice hoří, musíte trochu přitopit pod kotlem a říct kouzelné: Hrnečku vař.  Tedy ne doslova – vaše zpráva pak může vypadat třeba takto.

Je to zároveň krásný příklad business developmentu. A taky naprosto nenucené zprávy. Nejste konkrétní a vlezete se do 300 znaků. Navíc, je dosti pravděpodobné, že oslovení žádost o spojení přijmou. Vy si tím otevřete tajnou komnatu – funkci posílání zpráv pro další příležitosti.

  1. Oslovení kandidátů v rámci vašich spojení

Princip oslovení je naprosto totožný s oslovením kandidátů mimo vaše spojení. Rozdíl je v tom, že tady jste využil určitou predikci (pozice, na které se zaměřujete, nebo které častěji obsazujete) a business development v rámci vaší sítě. Kontakt jste si hezky předehřáli, a navíc ho nechali patřičnou dobu uzrát.

Abych vám ten příběh dovyprávěl, oslovený pan Fišer ode mě dostal potenciální nabídku na pozici CMO skoro jeden rok poté, co jsme se propojili. Tím, že tomu předcházela příjemná úvodní zpráva, tak se se mnou pan Fišer nadále bavil. Splnil tři úkoly, které mu princezna zadala (první kolo výběrového řízení, zpracování případové studie a druhé kolo výběrového řízení) a král mu ji dal za ženu. A možná spolu v království žijí dodnes.

Zazvonil zvonec a pohádky je konec.

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.