Přátelé, kolegové, personalisté, dnes spolu probereme čtvrté téma naší série Sedm tipů pro headhunting jednou ranou. Budeme se bavit o tom, jak nenuceně, nestrojeně a lichotivě oslovit kandidáty, aby během hovoru zůstali ve své pohádkové komfortní zóně a zároveň cítili, že jsou pro vás hotový poklad.

A na rovinu – je potřeba s kandidáty mluvit také trochu bojovně! Jsme přece na lovu a potřebujeme je vytrhnout ze spárů jejich teplého, pohodlného místečka.

Vše musí být diskrétní. Princezna [čti: pracovní pozice] je jen jedna, nedá se rozpůlit a bojuje o ni několik Bajajů. Takže pokud výběrové řízení nedopadne pro uchazeče dobře nebo holt zrovna nebude otevřený odcházet ze svého království, tak u něj musíte mít stále otevřená vrátka. Nemůžete ho ohrozit na jeho současné pozici, na které roky tvrdě dřel. Potřebujete, aby byl stále ochotný se s vámi bavit na profesionální a přátelské úrovni až zase bude k mání nová princezna.

Co je důležité – musíte si být jistí, že kandidáta taháte do lepších podmínek, než na kterých v současné chvíli je. Pokud to berete na lehkou váhu, tak třeba vás probere tento příběh.

  • … Za devatero horami a devatero řekami byl jeden hunter, co měl za placement královské fíčko. A tento headhunter si trochu přikrášlil skutečnost o pozici, firmě i platu. Uchazeč nastoupil, setkal se s realitou, která byla úplně jiná, než mu bylo slibováno. Místo té krásné princezny před ním stála ošklivá babizna. Zazvonil zvonec a… Kéž by!

V případě, že uchazeč nebude žádný hloupý Honza, což věřte, že nebude, tak na sítích rozpoutá hotové peklo.
Že je tady nějaké slovo proti slovu…? To vašeho Bajaju nebude vůbec zajímat.
Pokud tuhle MALOU lež o krásné princezně uděláte několikrát, uchazeči vám to ve vzteku oplatí a v huntingu si už ani neškrtnete.

  • Další nepříjemná skutečnost je, že svého kandidáta navždy ztratíte. Minimálně toho opravdu dobrého, který vám bude chybět jako sůl! Teprve teď je pohádky konec.

Zapište si moji dnešní radu nad zlato: Se všemi kandidáty pracujte tak, jako byste s nimi měli pracovat celý život.

Když budete sakra dobří a lidští, může to tak i být. Uchazeče si můžete klidně třikrát za kariéru přeobsadit. Vyděláte na tom nejen vy, ale i on. Více se dozvíte ve článku Každý kandidát je vzácná trofej.

To bylo na úvod, ale pojďme už k samotné podstatě článku. Nenucené oslovení kandidátů budu demonstrovat v rámci profesní sítě LinkedIn. Některé principy můžete aplikovat i na jiné kanály, kde se vaše kontakty nacházejí, například na Facebook.

Ne všechny návody tam ale budou funkční – například zobrazení, kdo si prohlížel váš profil. Je sice super, pokud si na kandidáty umíte přímo dohledat telefonní číslo. Nejraději byste jim rovnou s vaší skvělou pracovní nabídkou zavolali a vybafli to na ně. To by ale taky ta pohádka mohla skončit dřív, než začala.

Proto to takhle dělat nebudeme. Půjdeme na to chytře, od lesa. Kandidáta si předehřejeme a připravíme tak, abychom dodržovali principy jeho komfortní zóny. Oslovíme ho prostřednictvím zprávy.

Oslovení kandidátů v rámci vašich spojení

To je ta nejlepší cesta prvního oslovení. Pamatujete si náš dvoudílný článek o business developmentu a proč je tak důležité ho pravidelně dělat, nejlépe v neděli večer? Budujte business development a získejte až sto kontaktů týdně part 1.

Já vám ho teď ještě trochu rozšířím:

  1. Zobrazte si náhled vašeho profilu a klikněte na vaše spojení (neplést prosím se sledujícími uživateli).

  1. Zobrazí se vám celkový počet vašich spojení a napravo uvidíte pole Vyhledávat pomocí filtrů. Klikněte na to.

  1. Tento náhled už znáte z článku Tři metody, které vás dovedou ke správnému sourcingu kandidátů.
    Je důležité, aby vám svítilo políčko 1, což je oslovení kontaktů z vaší vlastní sítě.

Proč je tento způsob oslovení ten nejlepší?

  • Kontakty vás znají – ať už jste ve spojení týden, měsíc nebo pět let. Kandidát vás už někdy viděl. Minimálně jednou těsně předtím, než potvrdil vaši žádost o spojení a nejlépe tak, že četl také vaši zprávu, kterou jste mu k žádosti o spojení přikládali.

Určitě jsem o tom už mluvil – business development je velmi zásadní a důležitý. Ale ne bez personalizované zprávy připojené k žádosti o spojení.

Pokud budete slepě klikat na Navázat spojení, dostáváte se k robotizaci. Kontakt si nijak nepřipravíte na budoucí lov.

  • Zpráva může být v libovolném formátu – tedy skoro. LinkedIn vám dovoluje zprávy o 20 tisících znacích, což je v přepočtu nějakých pět až šest A4. Opravdu vám nedoporučuji psát huntovací zprávu na tolik stran.
  • Konverze odpovědí – u oslovení kontaktů z vaší sítě se vám zvyšuje konverze odpovědi. Budete zkrátka v relativně krátkém časovém limitu vědět, na čem s kandidátem jste.

Oslovení kandidátů mimo vaše spojení

Řekněme, že ve svých spojeních nemáte dostatečné množství relevantních kandidátů, které by bylo zapotřebí na pozici oslovit tak, abychom maximalizovali šance na rychlý a kvalitní placement.

Pokud jste vyhodnotili, že nemáte potřebného kandidáta ve vlastní síti a potřebujete oslovit někoho mimo vaši síť, můžete tak po zobrazení jeho profilu učinit prostřednictvím funkce Poslat zprávu.

Tohle oslovení má spousty výhod, ale i nevýhod. Tak pojďme postupně.

Místa orámovaná červeně vám chci nyní vysvětlit.

  1. Pokud kliknete na Poslat zprávu, tak tato zpráva současně přijde kandidátovi do e-mailové schránky, a to nejen jako upozornění, ale v celé své kráse. Proto za tyto zprávy platíme kredity, kterých je tak málo, a které jsou tak drahé.

Tohle je velká výhoda, pokud oslovujete pozice, které na LinkedInu sice mají registraci, profily jsou obstojně udržované, ale lidé z těchto pozic zpravidla na LinkedInu nejsou tolik aktivní. Tímto způsobem jim zašlete upozornění, které přijde do e-mailové schránky. Ze zkušenosti bych tady vypíchl, že se to týká třeba pozic v rámci stavebnictví. Když dáš cihlu k cihle… Však to znáte. Holt stavbyvedoucí musí být na stavbách, a ne na LinkedInu.

  1. V dalším červeném rámečku můžete vidět vaše kredity, a tedy – jak moc si touto formou můžete dovolit kontakty oslovovat. Jaká tady platí pravidla?
    • Bezplatný LinkedIn účet – uživatelé s bezplatným účtem na LinkedInu mohou využívat funkci InMail (tedy poslat zprávu), avšak s omezeními. Mohou zasílat zprávy pouze těm členům, kteří mají aktivovaný stav Open Profile. Funkce umožňuje přijímat zprávy od kohokoliv na LinkedInu, a to bez ohledu na úroveň spojení. Je důležité poznamenat, že tuto funkci má aktivovanou minimum lidí.

Pokud tedy akutně potřebujete k oslovení více kontaktů, než máte v sítí, pak byste měli zvážit jeden z následující placených LinkedIn účtů, kde jsou podmínky pro kredity následující:

    • LinkedIn Premium – 5 InMail (Poslat zprávu) měsíčně.
    • Sales Navigator Professional – 20 InMail (Poslat zprávu) měsíčně.
    • Sales Navigator Team – 30 InMail (Poslat zprávu) měsíčně.

Nevyužité InMail kredity se převádějí do dalších měsíců, maximálně však po dobu tří měsíců. To znamená, že můžete akumulovat až 15 kreditů s LinkedIn Premium a až 60 kreditů se Sales Navigator Professional. Pokud vyčerpáte své měsíční InMail kredity, je možné zakoupit další za cenu 10 USD za každý kredit.

  1. Ve třetím červeném ohraničení je Předmět (nepovinné). To nepovinné okamžitě ignorujte, protože za mě je to naopak extrémně povinné. Prosím dvakrát podtrhnout! Předmět je rozhodující faktor, jestli se kandidát vaší zprávou bude vůbec zabývat či ne. Přesuňme se teď na pár okamžiků do segmentu obchodu. Běžte na Google nebo ChatGpt a zadejte třeba: klíčové prvky emailových předmětů pro obchodní účely. Předmět musí zaujmout. Hodně zaujmout! A jaký předmět používám já, aby to vybudilo u kandidáta zvědavost? Dexempo krumplex to není – mrkněte níže.

Btw pane Šolci, jestli tento článek čtete, tak vaše jméno používám čistě k akademickým účelům 😊

Otevření profilu kandidáta – ještě, než se dostaneme k rozebrání samotného textu zprávy, v obou případech oslovení (tzn. oslovení kandidátů v rámci spojení i mimo ně) je důležité si před odesláním zprávy rozkliknout kompletní profil kontaktu. Zkrátka neoslovujte kontakty přímo z výsledků, které vám poskytl nadefinovaný filtr.

Já doufám, že to nikdo z vás, kdo čtete tento článek ani nedělá. Jestli ano, přestaňte s tím! Pokud oslovujete kandidáty pouze na základě výsledků zadání klíčových slov na pozici bez rozkliknutí a prozkoumání jejich profilů, nejedná se headhunting, ale o ruletu.

Nejen, že je to strategie buď – anebo, ale pokud oslovení kandidáti alespoň malinko v LinkedInu umí chodit, co si o vás pomyslí, když je oslovíte s tím, že pro něj máte nabídku, která se nedá odmítnout bez toho, aniž byste si rozklikli jejich profil? Já vám řeknu co. Řekne si: „Další, druhořadý HRista, co se na mě snaží dostat.“ A vy se pak divíte, že vám nikdo neodpovídá. Navíc je to fakt neslušné.

  1. A čeká nás poslední pole – Napište zprávu. Padlo dnes spoustu rad, spoustu screenů… Článek je dlouhý, široký a vy už teď i bystrozrací… Tak jak by zpráva měla vypadat si řekneme příště. Nezlobte se prosím na mě. V těchto článcích je prostě všechno důležité a je potřeba probrat i detaily, abychom si nedělali ostudu.

Druhá část pohádky už příští týden.

A já si jdu na pár hodin zdřímnout, protože tyhle články, pro vás píšu po nocích. Jednoduše pro to, aby dobro zvítězilo nad zlem.

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.