Stejně jako je vábení jelenů mistrovské umění, kterému se myslivci věnují roky, i správné nastavení firemních referral programů vyžaduje preciznost a čas. Obojí přitom vede k jednomu cíli – přilákat špičkové exempláře, a to efektivněji než tradičními metodami. Referral program neboli doporučovací program je strategický nástroj, kterým firma proměňuje své zaměstnance v ambasadory značky. Motivuje je k tomu, aby představili společnost jako atraktivního zaměstnavatele svým přátelům, kolegům z oboru nebo rodině. Kdokoliv z dané společnosti si tak může střihnout mini roli náboráře. Mnozí jedinci využívají tyto programy jako svůj vedlejší příjem a doporučují kandidáty, co jim to jen jejich teritoriální dosah dovolí. Odměny za úspěšné doporučení jsou více než lákavé. Zaměstnanec si za jedno dohození může vydělat kolem deseti až stotisíc korun. To se samozřejmě odvíjí od náročnosti pozice, jejímu strategickému významu a akutnosti obsazení. Malá nedokonalost by se u referral programu přece jen našla. Zaměstnanec si většinou musí na odměnu počkat až do uplynutí určité doby – většinou té zkušební. Referral programy se nejčastěji v rámci ČR zaměřují na pět oblastí – IT a technologické pozice, manažerské role, specializované expertní pozice, obchodníci a obchodní zástupci a technické role ve výrobě. V tabulce najdete přehled průměrných odměn za úspěšné doporučení.
Název pozice Specifikace Průměrné finanční ohodnocení za doporučení

IT a technologické pozice

Programátoři, vývojáři, datoví analytici, bezpečnostní specialisté a další technologické role, které jsou v rámci referral programů nabízeny často, protože na trhu je jich nedostatek. Kvalitní doporučení může být velmi cenné.

Firmy běžně nabízejí odměny mezi 30.000 až 80.000 Kč. U seniorních rolí a specializovaných pozic se může částka vyšplhat i nad 100.000 korun.

Manažerské a vedoucí pozice

Oblast pracovních pozic, jejichž externí obsazení je velmi drahé. Vnitrofiremní výchova zabere dlouhou dobu a referral program je skvělou cestou k obsazení.

U vyšších manažerských rolí se odměny často pohybují mezi 20.000 až 60.000 Kč. Čím vyšší pozice, tím vyšší odměna.

Specialisté a experti v oboru

Právníci, finanční experti, HR specialisté a další odborné pozice, které jsou často obsazovány díky doporučením. Firmy tak chtějí oslovit špičkové talenty, na které by jinak nedosáhly nebo by je to v rámci externí spolupráce stálo značnou sumu.

Za odborné role bývá běžná odměna mezi 15.000 a 50.000 Kč. Vyšší částky jsou zpravidla nabízeny pro pozice nebo seniory, které se hůře obsazují.

Obchodníci a obchodní zástupci

Obchodníků máte ve svém okolí na každém prstu dvacet. A co dobrých obchodníků? To už je oříšek. U obchodních pozic je větší fluktuace, proto jsou často součástí referral programů.

Odměna se obvykle pohybuje kolem 10.000 až 30.000 Kč.

Technické role ve výrobě

Jde o specifické technické role jako inženýři, technici či specialisté na určité technologie, kteří bývají často obsazováni prostřednictvím referral programů, zvlášť v oblastech, kde je odborníků málo. Jde o pozice, které musíte hledat na specializovaných pracovních portálech nebo sociálních sítích. Více ve článku: Mapa pracovních portálů a jak se neztratit v záplavě nabídek

Odměny bývají v rozmezí 10.000 až 40.000 Kč, podle náročnosti dané role.

Máme nejčastější pozice i průměrné částky za doporučení. Určitě máte pocit, že teď už je ruka v rukávu… Omyl. Každé námluvy mají několik stádií. K tomu, aby u vás ve firmě vše fungovalo jako po másle vede celkem pět kroků.

  1. Nastavte jasná pravidla a odměny pro vaše zaměstnance
    • Definujte pravidla – jasně určete, kdo se může dohazování účastnit, na jaké pozice se program vztahuje, jaké jsou odměny a za jakých podmínek budou vyplaceny.
    • Stanovte odměny – buďte transparentní v tom, kolik zaměstnanci za doporučení získají a kdy přesně budou odměny vyplaceny. Například 50 procent při nástupu a zbytek po zkušební době. Nebo klidně celá částka až po zkušební době. Mějte to jasně komunikované, aby nedošlo k nenaplnění očekávání.
    • Vytvořte stupně odměn – zajímavým prvkem mohou být různé odměny podle seniority nebo obtížnosti pozice. To motivuje více doporučovat těžko obsaditelné role.
  1. Zajistěte snadný proces doporučování kandidátů
    • Jednoduché nástroje – umožněte zaměstnancům snadno zaslat doporučení přes interní platformu, formulář nebo náborový systém. Stanovte jednu osobu z HR, se kterou mají být doporučení kandidáti v kontaktu.
    • Rychlá zpětná vazba – poskytněte zaměstnancům zpětnou vazbu o stavu jejich doporučení, aby věděli, jak kandidát postupuje.
  1. Pravidelně komunikujte referral program
    • Interní kampaně – vytvořte interní postupy, které budou referral program pravidelně připomínat. Posílejte e-maily, interní newslettery, plakáty, Slack nebo intranetové oznámení.
    • Viditelné na intranetu – mějte sekci na intranetu věnovanou referral programu, která je snadno přístupná a obsahuje aktuální informace o odměnách i otevřených pozicích.
    • Pravidelně připomínejte novinky – když je otevřená náročná pozice, upozorněte na to zaměstnance a zdůrazněte výši odměny.
  1. Z referral programu udělejte součást firemní kultury
    • Veďte leadership ke sdílení – manažeři by měli zaměstnancům připomínat význam těchto programů a podporovat pracovníky, aby je využívali.
    • Oslavujte úspěchy – sdílejte příběhy úspěšných doporučení, ve kterých nový zaměstnanec nastoupil díky referralu. Zaměstnanci, kteří úspěšně doporučili svého známého, mohou být zmíněni na poradách nebo v newsletterech.
  1. Vyhodnocujte efektivitu a zlepšujte program
    • Sledujte úspěšnost – pravidelně hodnoťte počet doporučení, úspěšnost kandidátů ze zaměstnaneckých referralů a spokojenost zaměstnanců s programem.
    • Zpětná vazba – vyzvěte zaměstnance, aby sdíleli své zkušenosti s programem a přinášeli nápady na zlepšení. Více je vtáhnete do firemní kultury a pocitu angažovanosti.
    • Aktualizace odměn a pozic – průběžně aktualizujte nabídku pozic, zvažte nové formy odměn nebo vyšší částky pro klíčové role.

 

A teď přichází moji oblíbená část – srovnání, jestli se vám referral program vyplatí v porovnání s externí personální agenturou, headhunterem nebo vašim interním HR.

Pojďme se zase odrazit od našeho schématu v rámci rozložení pracovních pozic. Ještě jedna poznámka – budu pracovat s tím, že interní recruiter má na sobě pouze 1 pozici k obsazení, což tak samozřejmě nikdy není. Cena se tedy bude ponižovat o počet aktivních pozic k obsazení.

Vyhledal jsem, že průměrný IT recruiter má na sobě 10-15 aktivních pozic k obsazení, non IT recruiter 20-30 aktivních pozic. Ti z vás, kteří pravidelně čtou moje příspěvky, ví, že kvalita takového náboru jde strmě dolů.

Název pozice IT a technologické pozice Manažerské a vedoucí pozice Specialisté a experti v oboru Obchodníci a obchodní zástupci Technické role ve výrobě

Průměrná doba obsazení

2–6 měsíců
tedy ⌀ 4 měsíce

3–6 měsíců
tedy ⌀ 4,5 měsíce

2–5 měsíců
tedy ⌀ 3,5 měsíce

1–4 měsíce
tedy ⌀ 2,5 měsíce

2–4 měsíců
tedy ⌀ 3 měsíce

Průměrný plat pozice

40.000 až 110.000 Kč
tedy ⌀ 75.000 Kč

70.000 až 150.000 Kč
tedy ⌀ 110.000 Kč

50.000 až 100.000 Kč
tedy ⌀ 75.000 Kč

40.000 až 50.000 Kč
tedy ⌀ 45.000 Kč

40.000 až 65.000 Kč
tedy ⌀ 52.500 Kč

Průměrný měsíční plat interního recruitera

45.000 až 53.000 Kč
tedy ⌀ 49.000 Kč

40.000 Kč

40.000 Kč

40.000 Kč

40.000 Kč

Průměrná odměna za obsazení pro externího dodavatele

1,5 až 3,5 násobek měsíčního platu kandidáta
tedy ⌀ 2,5 násobek

2,5 až 3,5 násobek měsíčního platu kandidáta tedy ⌀ 3 násobek

1,8 až 3 násobek měsíčního platu kandidáta
tedy ⌀ 2,4 násobek

1,8 až 2,4 násobek měsíčního platu kandidáta tedy ⌀ 2,1 násobek

1,8 až 2,4 násobek měsíčního platu kandidáta
tedy ⌀ 2,1 násobek

Náklad na referral program

30.000 až 100.000 Kč
tedy ⌀ 70.000 Kč

20.000 až 60.000 Kč
tedy ⌀ 40.000 Kč

15.000 až 50.000 Kč
tedy ⌀ 32.500 Kč

10.000 až 30.000 Kč
tedy ⌀ 20.000 Kč

10.000 až 40.000 Kč
tedy ⌀ 25.000 Kč

Náklad na interního recruitera

196.000 Kč

180.000 Kč

140.000 Kč

100.000 Kč

120.000 Kč

Náklad na obsazení externím dodavatelem

187.500 Kč (nepočítá se čas, ale samotný výsledek)

330.000 Kč (nepočítá se čas, ale samotný výsledek)

180.000 Kč (nepočítá se čas, ale samotný výsledek)

94.500 Kč (nepočítá se čas, ale samotný výsledek)

110.250 Kč (nepočítá se čas, ale samotný výsledek)

Vítěz

referral program

referral program

referral program

referral program

referral program

Máme tu jasného vítěze… Tak co? Ještě váháte, jestli odměnu za doporučení zavedete do svých benefitů?

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.