Začátek roku je ve firmách neodmyslitelně spojený s novými cíli. Jsou ambicióznější než ty loňské. Jak jinak… Firma musí růst! Takže potřebujeme posily.
Vy, personalisté, náboráři a všichni, kdo jste se neřídili mými radami (Black Friday HR aneb devět důvodů, proč je konec roku nejlepší pro nábor) a prokoučovali konec roku, který je pro nábor nových talentů nejlepší – NEZOUFEJTE.
Načerpali jste přece nové budgety na nábor. A protože i váš šéf pravidelně čte můj BLOG na hunterslodge.cz, máte svolení konečně zapojit do hledání nových talentů i externího headhuntera! Pecka.
Ale pozor, aby vám ta pecka nezaskočila. Vaše první spolupráce s lovcem nesmí skončit fiaskem, proto si zapište moji dnešní radu:
Váš ulovený kandidát bude jen tak dobrý, jako vaše zadání na něj.
Na co tedy nezapomenout, až si budete u headhuntera říkat o dokonalého kandidáta?
Začneme dnes sice se špetkou humoru, ale všechno je inspirováno skutečnými událostmi. Tady máte Desatero, co headhunter není a nikdy nebude:
- Headhunter není kouzelník – nezvládne vykouzlit kandidáta, který neexistuje.
- Headhunter není šaman – nezaručí, že se perfektní kandidát objeví po první modlitbě.
- Headhunter není alchymista – nedokáže proměnit juniora v seniora lusknutím prstu.
- Headhunter není iluzionista – neumí přesvědčit kandidáta, aby přijal plat, který sotva pokryje nájem.
- Headhunter není prodejce na trhu – nemůže kandidáta „ukecat“, aby vzal seniorní roli za juniorské peníze.
- Headhunter není hypnotizér – nedonutí nikoho věřit, že firemní benefity nahradí férový plat.
- Headhunter není manipulátor – neudělá z mizerné platové nabídky zázrak, který přitáhne talenty.
- Headhunter není zlatokop – nemůže těžit talenty tam, kde firma nechce investovat.
- Headhunter není hráč The Sims – nemůže „naprogramovat“ dokonalý vzhled, který by odpovídal vašim požadavkům.
- Headhunter není jasnovidec – nemůže číst vaše myšlenky a najít vhodného kandidáta, pokud mu jasně neřekneme vaše očekávání.
Rozlišujte, co je pro pozici skutečně důležité a zapomeňte na charakterní postavy trháků z Netflixu.
Tady vám dám pro pobavení několik odstrašujících příkladů (poznámka pro mé klienty: jakákoliv podobnost s vašimi požadavky je čistě náhodná).
- Potřebuji do firmy skvělého obchodníka, ale nechci žádného zrzka. Nicméně pokud by šlo o ženu, může to být zrzka.
- Potřebuji do firmy jenom hezky upravené obchodníky, něco jako jsem já. Jinak nic neprodají.
- Potřebuji do firmy člověka, který nemá rodinu. Pokud bude mít rodinu, bude se za ní chtít vracet domů a nebude tolik pracovat.
- Potřebuji do firmy jen takové lidi, kteří mají finanční a existenční problémy. Takoví jsou nejvíce motivovaní.
- Ve své firmě nechceme nikoho po čtyřicítce. To jsou lidi, co by si to tady přišli už jenom do důchodu odsedět.
- Hledáme k nám procesáka, ale musí mít duši a styl vystupování našich nejlepších obchodníků.
- Žádnou smlouvu nepodepisujeme a na zálohu zapomeňte. Na pozici pracuje deset agentur, které oslovíme a komu to dopadne, tomu to dopadne.
- Nebo jsem dostal zadaní na úlovek jedné z pěti slečen aktivních na Instagramu (jiné slečny nepřipadaly v úvahu). Šlo o pozici obchodní manažerky a nabídka měsíčního platu se rovnala zhruba jednomu jejímu příspěvku v rámci placené spolupráce.
Nutno dodat, nakonec jsem tu zrzku našel. Ale dost bylo srandy. Pojďme si nyní rozpitvat na co byste jako zadavatel pozice neměli zapomenout.
- Technické schopnosti a zkušenosti
Specifické odborné znalosti: Jasně určete, jaké technologie, nástroje nebo procesy musí kandidát bezpodmínečně ovládat.
Požadovaná délka praxe: Ujasněte si, zda požadujete seniorního experta a přes to nejede vlak nebo zda existuje možnost přijmout juniorní talent, který bude mít potenciál rychle se na pozici zaučit.
Certifikace a vzdělání: Mějte jasno v tom, zda na pozici vyžadujete určitý stupeň vzdělání, a které certifikace musí kandidát mít.
- Měkké dovednosti (soft skills)
Komunikační styl: Uvědomte si, zda potřebujete spíš extroverta, co bude machr na prezentace, introverta s analytickými schopnostmi, nebo zda potřebujete od každého trochu.
Týmová spolupráce: Specifikujte si typ spolupráce. Musíte vědět, zda potřebujete spíš samostatného pracovníka nebo týmového tahouna.
Jazykové znalosti: Zjistěte, jaké jazyky a na jaké úrovni musí kandidát umět.
- Osobnostní rysy
Cultural fit: Je klíčové, aby kandidát sdílel hodnoty vaší společnosti. Proto dejte headhunterovi co nejvíce informací o firemní kultuře.
Specifické zvyklosti: Zjistěte si o pozici další podrobnosti – například jestli obnáší práci pod tlakem, ochotu cestovat nebo pracovat mimo standardní pracovní dobu.
- Zájmy a volnočasové aktivity
I takové detaily mohou rozhodnout o tom, zda kandidát zapadne do kolektivu. Sepište si, zda hledáte kandidáta, který se zajímá o udržitelné technologie, je aktivní sportovec, nebo vás bude na firemních akcích bavit jako DJ.
- Kariérní motivace a hodnoty
Dlouhodobé cíle: Popište si, jaké ambice by měl vhodný kandidát mít.
Očekávání od firmy: Udělejte si seznam toho, co může firma kandidátovi nabídnout. Může jít o možnost osobního rozvoje, stabilitu zaměstnání, kariérního postupu, nebo třeba příležitosti k mezinárodní spolupráci… Mějte všechno hezky sepsané.
- Šílené požadavky? Klidně s nimi ven! Ale ocať – pocať.
Přístup k oblékání: Položte si otázku, zda chcete člověka, kterému nevadí předepsaný dress code nebo naopak chcete někoho, kdo ocení ležérní firemní kulturu.
Životní styl: Zaměřte se na to, jaký životní styl by měl vhodný kandidát splňovat. Může jít o ochotu přestěhovat se do malého města, možnost adaptovat se na vysoké cestovní nároky nebo schopnost pracovat v netradičním prostředí.
Specifický typ osobnosti: Máte speciální požadavky na charakter kandidáta? Hoďte je na papír. Hledáte třeba někoho, kdo je kreativní, ale zároveň organizovaný? Nebo požadujete spíš člověka, který bude plnit přesně to, co mu řeknete…?
- Rozpočet a nabídka
Mzda: Buďte realističtí ohledně platových podmínek. Více o tom píšu třeba tady: Od dokonalé analýzy konkurence vás dělí 13 kroků
Benefity: Detailně popište benefity, které jste ochotni nabídnout, například home office, firemní automobil, vzdělávací nebo zdravotní programy a jiná lákadla.
- Co nechcete?
Vymezte se i proti vlastnostem nebo schopnostem, které u kandidáta nechcete vidět. To může ušetřit spoustu času a zklamání na obou stranách.
Tak vám přeji, abyste vykročili vstříc novému roku pravou nohou. A kdyby vám snad chyběl odborník, tak pamatujte, že všechny cesty náboru vedou do Hunter´s Lodge. Všechny cesty vedou k headhunterovi