Přichází podzim a s ním i doba, kdy se mnozí z personalistů cítí úplně v pytli.
Sedí před LinkedIn profilem a zoufají si:
„Proč já nemám tolik spojení, jak Franta od vedle?“
„Jak se mohu na síti více prosadit?“
„Proč mě tolik oslovených kandidátů posílá do pytle nebo mi vůbec neodpoví?“
Je to náhoda? Máte LinkedIn profil vymazlený, všechny kolonky a políčka řádně vyplněné, krásnou grafiku i usměvavou fotku od ucha k uchu? Fajn. Je na čase pořádně nakopnout váš osobní business development. Společně dnes přetavíme podzimní depku v pořádný workout a nachytáme do sítě co nejvíce nových kontaktů.
Začněme od začátku: Co vám personalistům pravidelný business development přinese?
- Zvyšování důvěryhodnosti vašeho profilu
Oslovovat pouze uchazeče, kteří jsou na trhu volně dostupní, je dnes prakticky nemožné. Takže nezbývá než začít pytlačit a přetahovat kandidáty z jedné společnosti do druhé. Jste v cizím revíru, tak si zapište za uši, že vaše kořisti nesmíte ničím vyplašit. Na svém profilu byste neměli mít nic, co by je na první dobrou zaskočilo.
Jedním z parametrů, které budou sledovat je počet spojení.
Pokud taháte kandidáta z teplého místečka a dobré firmy, kde už má několik let dolík hezky vysezený, pak ho s několika desítkami spojení na vašem LinkedInu nikdy nepřetáhnete.
Tito kandidáti se nebudou dívat pouze na komplexnost informací vašeho profilu a jestli je vizuálně přitažlivý. Budou chtít vědět, zda jste spolehlivým a věrohodným hráčem. I když to může být velmi povrchní, v dnešní době jsou důležitá čísla. Návštěvníci vašeho profilu musí nabýt dojmu, že za vámi stoji řada kontaktů, s kterými jste ve spojení, i když to tak v reálu nemusí být.
Co tedy potřebujete?
- Vyšší konverze odpovědí
Všímejte si na svém profilu, že čím více spojení budete mít, tím vám budou lidé více odpovídat na zprávy jakéhokoliv charakteru. Celková komunikace bude navíc přátelštější a otevřenější.
- Větší zásobu okamžitých kontaktů pro oslovení
Určitě víte, jaké pozice vás baví a jakým se naopak do budoucnu věnovat nechcete. Je to jednoduché. Když jste si jistí, že nikdy „ajťáky“ nabírat nebudete, ani by vás nebavilo pracovat v IT společnosti, tak si je do sítě prostě nepřidávejte.
Naopak si pěkně naporcujte funkce, pozice a pracovní role tam, kde víte, že se chcete specializovat. S tímto zaměřením vašeho business develomentu se vám bude zvětšovat nejen síť vašich kontaktů, ale současně i rybníček potenciálních kandidátů, které si budete moci kdykoli prostřednictvím sítě LinkedIn vylovit.
- Konzumenty vašeho obsahu
Váš rybníček plný prvotřídních štik potřebuje pravidelně nakrmit. Napíšu pro vás na tohle téma i samostatný článek. Pokud tvoříte na LinkedInu kvalitní obsah, který ostatní donutí se zastavit, budujete si tím business development a potenciální síť konzumentů zcela zdarma. A to bez panelových reklam, pouze výměnou za několik desítek minut vašeho času týdně.
- Nové příležitosti
Aktivním business developmentem rozšiřujete množství potenciálních nabídek. Řada vedoucích manažerů je totiž současně zodpovědná za nábor nových kolegů. Firmy nemusí mít na HR oddělení budget nebo manažer hledá kolegu paralelně s personalistou. Pokud se jednomu nebo druhému nedaří, mohou vás požádat o pomoc v rámci krátkodobého kontraktu. To může nakonec vyústit ve full týmovou nabídku přímo do společnosti.
Malý bonus na závěr – je to zdarma! Základní parametry a předpoklady pro business development jsou gratis. A to jak na placeném, tak i neplaceném profilu. Každý týden máte 100 nových možností si svoji síť rozšířit. Pěkně na účet podniku, bez použití reklam, jen výměnou za jednu hodinu vašeho času týdně.
Ptáte se, jak nejlépe naplnit váš pytel kontaktů, aby praskal ve švech?
Pokud by všechno bylo ideální, přibyde vám do sítě každý týden 100 nových relevantních kontaktů. Koho si do sítě přidáte a jak s kontaktem budete nakládat je čistě na vašem rozhodnutí.
Těch 100 spřízněných duší týdně vám ale určitě z nebe nespadne. Dnes vám ještě poodhalím, jak to dělám já. Běžně se dostávám k 85-90 procentům konverzí. To znamená ze 100 zaslaných žádostí o navázaní spojení mi to přijme 85–90 procent lidí.
Takže máme až 100 spojení týdně. Moje jednoznačná rada zní – využijte každého z nich. Ale koho si do sítě přidávat?
- Vaše otevřené pozice
Jako první bych se ze 100 spojení zaměřil na lidi, které můžete využívat pro své současné pracovní pozice. Pokud máte třeba pět pozic k náboru a věnovali bychom se pouze této odrážce, na každou z těchto pěti pozic si přidejte do sítě 20 nových potenciálních kandidátů.
Vytvořte si lichotivou zprávu, kterou k žádosti o spojení přidáte. Ale pozor – neprodávejte! To byste to pěkně zpytlíkovali. Tak to dělají lidé, kteří s náborem začínají. Napíšou: „Máme pro vás super novou příležitost, která je určitě lepší než vaše současná práce.“ To ale není ideální. Na takovou nabídku si počkejte. Pokud pozice nevyžadují přílišnou odbornost, určitě sáhněte i po spojeních s označením Open to work. V samostatném článku si ukážeme, jak takové filtry používat.
- Příležitosti pro vás
Chcete si vydělat nějakou kačku navíc nebo se jen seznámit s aktuálním děním pracovních příležitostí na pracovních trhu? Všímejte si a přidávejte profily s označením hiring. Jednak můžete narazit na nová spojení, která potřebují pomoct s náborem nebo hledají přímo vás do firmy… Vy jim tak jdete hezky aktivně naproti.
- Vaše komunita
Pokud nemáte tolik otevřených pozic nebo aktuálně nehledáte žádné příležitosti pro sebe, zaměřte se na budování a rozšiřování HR komunity. V HR oboru je potřeba se neustále vzdělávat a zdokonalovat. Mějte ve své síti esa z oboru. Nejlépe taková, která jsou aktivní přispívatelé a mohou vás pravidelně zásobovat zajímavými radami, typy a triky z oboru.
- Zaměstnanci firem, se kterými spolupracuji nebo bych chtěl spolupracovat
Pokud s nějakou společností spolupracujete nebo si přejete spolupracovat, zajímejte se o jejich firemní kulturu. No a firemní kultura je tvořena z naprosté většiny jejich zaměstnanci. Přidávejte si co nejvíce lidí z těchto firem. Pomůže vám to lépe navnímat kulturu společnosti a typologii jejich zaměstnanců. Jakmile budete pro tuto organizaci obsazovat pozice, jste připraveni.
- Kandidáti do zásoby
Nejlépe se oslovují kandidáti, které máte už nějaký ten pátek v síti. Jakmile je oslovíte po roce od navázání kontaktu, komunikace bude o několik levelů výše. Budou cítit, že nejde jen o obchod. Řekněme si to na příkladu. Víte, že z marketingu oslovujete nejčastěji copíky, PPC specialisty a online marketing manažery. Tak si jich tam v týdnu zase pár do sítě „šoupněte“.
Pojďme si to shrnout. Nenechejte vašich 100 spojení týdně ladem. NIKDY! Pokud se vašemu developmentu budete pravidelně věnovat, několikanásobně to zhodnotíte.
Pokračování příště… A na co se můžete v II. části článku těšit?
- Dozvíte se, proč je právě neděle důležitá pro start vašeho pracovního týdne.
- Rozebereme si několik nástrojů na automatizaci vašeho business developmentu.
- Zaměříme se na to, jak zdarma ověřit, jestli váš business development děláte dobře a co případně zlepšovat.
A kdy? Už příští týden.