Šéfové, dnes z vás udělám mistry vašich firemních týmů. Budete jako dirigenti, kteří koordinují orchestr tak, aby to dobře v týmu hrálo všem. Chce to harmonii, správné tempo a pevně držet taktovku.
Společně jsme si už řekli o faktorech, které při hledání kandidátů nemůžete ovlivnit – bylo to v článku: Proč je dnes těžké najít vhodného kandidáta aneb Aby se z lovu nestal hon.
Dalo nám docela práci ty těžce ulovené kandidáty ve firmě udržet. Vzpomínáte? Nedávno, když jsme spolu pokořili Mount Everest ve článku: Připravte se na zdolání osmitisícovky – udržte své zaměstnance ve firmě.
Byla to dlouhá cesta a já bych byl rád, aby vám ve firmě všechno dlouhodobě ladilo. Dnes si proto probereme jeden fenomén, který úzce souvisí jak s náborem, tak i udržením vašeho ansámblu. Dokonce udává tón dnešní době. Je to HOME-OFFICE.
Ve firmě můžete mít několik modelů spolupráce na dálku:
- Částečná forma home-office
Většinou v režimu 3:2, tzn. tři dny je zaměstnanec v kanceláři a dva dny pracuje z domova.
- Full time remote režim
Zaměstnance fyzicky vidíte v den podpisu smlouvy, na onboardingu a pak při ukončení spolupráce. Existují však i případy, kdy ho fyzicky neuvidíte vůbec. Jde o fenomén, který více a více nabírá na popularitě a společnosti ho začínají běžně implementovat.
- Digitální nomádství
Nomádi jsou jedinci, kteří naprosté minimum času tráví ve své zemi. Objevují krásy zeměkoule a pracují pouze na dálku. Můžete mít třeba externího poradce, který bude při poledním callu s vámi sedět na pláži v Miami a sledovat východ slunce. Jsou to sólisté, ale i těch je v orchestru potřeba.
A všechno tohle se musíte naučit držet v rytmu stejně dobře, jako šéfdirigent drží tempo svého orchestru. Neusněte na vavřínech a o problematiku práce na dálku se zajímejte. Ptáte se proč?
Teď přidáme na dynamice a zahrajeme trochu forte. Tady jsou stručná data z trhu:
- Studie ukazují, že kolem 65–72 procent firem nabízí nějakou formu hybridní spolupráce. Tento model je populární ve velkých firmách, kde je kombinace práce z kanceláře a na dálku standardem, a to zejména ve strukturách s pevně stanovenými dny v kanceláři a zbytkem práce z domova. V technologickém sektoru dokonce 97 procent společností umožňuje flexibilitu co se týče místa výkonu práce.
- Když se podíváme globálně na aktuální nabídky nového zaměstnání, hybridní nabídky tvoří kolem 22–37 procent celkových pracovních nabídek různých odvětví. Tyto trendy ukazují, že hybridní model není jen dočasné řešení, ale trvalý směr, který firmy zavádějí pro lepší produktivitu a spokojenost zaměstnanců.
- Zaměříme se teď na full time režim z domova. Globálně se v roce 2024 odhaduje, že 11–16 procent pracovních nabídek umožňuje plně vzdálenou práci. Tento podíl se liší mezi jednotlivými obory, přičemž nejvyšší podíl nabídek vzdálené práce je v technologickém sektoru a dalších oblastech zaměřených na digitální dovednosti.
Je důležité se na problematiku dívat z širšího pohledu. Angličtina je běžný standard a další jazyky získávají na popularitě. Zahraničí nabízí daleko zajímavější platové ohodnocení. O zaměstnance nesoupeříme už pouze z perspektivy domácího písečku. Špičkové talenty utíkají do zahraničí. Řečeno slovy maestra: Nesmíte si tyto koncertní mistry nechat přetáhnout do jiné filharmonie!
Nemáte dost? Stále jsem vás nepřesvědčil? Takže přidáváme na fortissimo.
- V současné době pracuje v zahraničí přibližně 56 600 Čechů, přičemž nejčastějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Velká Británie. Téměř 37 tisíc Čechů denně dojíždí za prací do Německa, zatímco asi 13 tisíc pracuje v Rakousku.
- Dlouhodobě se uvádí, že více než 30 procent Čechů má zkušenost s prací v zahraničí.
Pojďme to malinko zklidnit na mezzoforte a podívat se za daty na domácí scénu:
- V současnosti tvoří hybridní pracovní nabídky významnou část trhu práce v České republice. Podle dostupných údajů přibližně 40 procent pracovních nabídek zahrnuje možnost hybridní práce.
- Co se týče nabídek umožňujících práci výhradně na dálku, ty představují menší podíl, přibližně deset procent pracovních nabídek. Tento rozdíl je způsoben tím, že mnoho firem stále preferuje alespoň částečný kontakt zaměstnanců s kanceláří, aby podpořily spolupráci a firemní kulturu.
- Hybridní model je tedy preferovanější než plně vzdálená práce, ale oba modely výrazně přispívají k flexibilitě pracovního trhu v ČR.
Že jsem vás domácími daty až tak moc neuklidnil? Je na vás zajistit dobrou akustiku a držet melodii. Vy řídíte celý orchestr, ve kterém každý hraje své pasáže. Režimy vzdálené spolupráce tady s námi jsou a budou. Navždy.
Ale jak vám „šefíkům“ vytlouct z hlavy myšlenku „zaměstnanci na home-office sjíždí celý den Netflix…“? A nahradit ji vizí: „home-office je skvělý benefit, který zvýší efektivitu a konkurenceschopnost a přiláká k nám top talenty…“
Pokud si to zavčas neuvědomíte, tak nejen, že vám lidi v kanceláři od devíti do pěti stejně sedět nebudou, ale navíc to s vaší firmou půjde od desíti k pěti.
Dám vám jednoduchý návod, jak se zaměstnanci v těchto režimech spolupracovat. A nebude to žádná ohraná písnička.
- Stanovte si jasná pravidla pro hybridní nebo full time remote práci
Aby tým mohl efektivně fungovat, je důležité mít nastavená jasná pravidla vzájemné kooperace mezi zaměstnanci v kanceláři a mimo ni.
To zahrnuje pravidla o tom:
-
- Kdy a jak často musí být zaměstnanci v kanceláři
V rámci českého prostředí bývají nejvíce vytížené hodiny od 10:00 do 14:00, kdy je největší pravděpodobnost setkání a vzájemné komunikace mezi týmy. Pokud máte mezi sebou kolegu, který žije stylem digitálního nomáda v cizí zemi, je důležité, aby to byl on, kdo se přizpůsobí. Na vás potom bude, abyste do tohoto rozmezí plánovali všechny důležité meetingy a setkání, či týmovou práci vašich zaměstnanců.
-
- Jakým způsobem se budou účastnit schůzek
Jestli online přes některou z komunikačních platforem, nebo bude stačit z některých porad zaslat jen zápis.
-
- Jaký je ideální způsob komunikace v týmu
Můžete například vytvořit společné WhatsAppové skupiny pro řešení ad hoc situací. Nebo vytvořit projekt na platformách jako ASANA a vzájemně si předávat úkoly a zodpovědnosti.
- Využívejte technologie efektivně
V hybridním prostředí jsou zásadní technologie. Zajistí hladkou komunikaci a navazující spolupráci. Vyberte nástroje, které umožní zaměstnancům sdílet soubory, efektivně komunikovat a spolupracovat v reálném čase, bez ohledu na to, kde se právě nachází.
Mezi populární nástroje patří: Slack, Microsoft Teams, Zoom nebo naprosto běžný Google. Všechny zmíněné aplikace se dají bez rozšířených funkcionalit využívat bezplatně. Důležité je, aby všichni v týmu měli přístup k těmto technologiím a uměli s nimi pracovat. Není nic jednoduššího než o tyto aplikace rozšířit adaptační proces vašich zaměstnanců.
- Zajistěte spravedlivý přístup ke komunikaci
Hybridní model může vytvářet propast mezi zaměstnanci v kanceláři a těmi, co pracují na dálku. Aby bylo zajištěno, že každý má stejné možnosti, je důležité myslet na spravedlivou distribuci informací. Všichni vaši hudebníci zkrátka potřebují noty. Vždy posílejte zápisy z důležitých schůzek a zajistěte, aby online pracovníci měli stejný přístup k rozhodnutím a informacím jako kolegové v officu.
- Podporujte týmovou kulturu a budujte vztahy
V hybridním prostředí může být náročnější udržet soudržnost týmu a silné vztahy mezi členy. Proto je důležité vytvářet příležitosti pro budování týmového ducha, ať už prostřednictvím pravidelných video schůzek, online workshopů nebo osobních setkání, pokud to okolnosti dovolí. Nezapomínejte ani na neformální komunikaci – kávová setkání přes video mohou být dobrým způsobem, jak posílit vztahy.
- Zaměřte se na výstupy, ne na čas
Klíčem (ale teď nemyslím ten houslový) k úspěchu je přestat se zaměřovat na to, kolik času zaměstnanci tráví prací a soustředit se na jejich výstupy. Flexibilita je jednou z největších výhod hybridního modelu a správně nastavené cíle a měřítka úspěchu umožní hodnotit zaměstnance na základě jejich výsledků, nikoli podle toho, jak dlouho jsou „připojeni“. Musíte mít na pozici jasně nastavená reálná očekávání.
Pak už se jen soustřeďte na kontrolu výstupů, které firmě přinášejí přidanou hodnotu. Že máte natolik schopného člověka, který zvládne práci o 2 hodiny dříve? Buďte rádi. Takový člověk si do budoucna zaslouží vyšší a kompetentnější roli.
- Zajistěte rovné příležitosti pro kariérní růst
Jako vedoucí musíte zajistit, aby byli všichni členové týmu hodnoceni podle stejných kritérií, ať už pracují z kanceláře, nebo na dálku. Transparentnost v kariérním postupu a spravedlivé hodnocení pomáhá vytvářet rovné příležitosti pro všechny. Často se setkávám s tím, že firmy mají sice hybridní režimy spolupráce zavedené, ale na zaměstnance, kteří home-office nevyžadují nebo ho mít nemohou, se dívají jinak – lépe. Stále si přímo na pracovišti “přihřívají polívčičku”. Výstupy mají stejné, ne-li horší než zaměstnanci na dálku. Něco s tím udělejte, dokud není pozdě. Vaši klavírní virtuosové se jinak porozhlédnou po jiné filharmonii.
- Podpora autonomie zaměstnanců
Hybridní pracovní model nabízí zaměstnancům velkou míru autonomie. Musí být schopni se rozhodovat nezávisle a samostatně bez vnějšího zásahu. V kontextu práce a řízení týmů se autonomie vztahuje k možnosti zaměstnanců organizovat si vlastní pracovní úkoly, rozvrh dne a postupy podle svých preferencí a schopností, aniž by byli neustále pod kontrolou.
Měli byste respektovat jejich schopnost řídit si vlastní pracovní den a zároveň jim poskytnout podporu, pokud bude někdy potřeba. Při poskytnutí autonomie se zaměstnanci budou cítit, že jim důvěřujete a budou otevření novým nápadům a myšlenkám.
Orchestr máte připravený. První i druhé housle jsou sladěné, bicí mají své noty a klavírní virtuos se těší na své sólo. Akustika je skvělá, tak teď už se jen nebát a rozjet to ze svého dirigentského pultíku na plné pecky a čekat na potlesk.