Dnes se společně pustíme do detektivní práce. Představte si, že se vám do užšího výběru z trhu protlačilo deset personálních agentur a k tomu pět headhunterů. Všichni se prezentují jako ti nejlepší z nejlepších. Všichni slibují, že vám najdou the best of kolegu do firmy.
Při výběru toho pravého máte dvě možnosti:
- Buď si někoho náhodně vylosujete… Ale já pevně věřím, že ve článku “Místo hazardování vsaďte na černého koně náboru“ jsme si dostatečně vysvětlili, proč byste neměli dávat všanc dobré jméno vaší společnosti.
- Nebo je tu druhá možnost – jako soukromé očko se pustíte do práce detektiva a najdete toho, kdo si titul Miss/Mr. náborář skutečně zaslouží.
I Sherlock Holmes měl svého Watsona, takže i já mám pro vás hned několik šikovných pomocníků. Budeme jim říkat: recenzní portály. A když na nich zapátráte, výběr firem nebo lovců se vám několikanásobně zúží.
Rozhodnout se mezi dvěma už pak po schůzce nebude žádný problém. Zvláště pro ty, kteří mají nastudovaný můj článek Jak neskončit ve slepé uličce obchodníka a najít zkratku k dokonalému headhunterovi.
Existuje spousta portálů, kde firmy prezentují sebe samy. Logicky budou plné superlativ ohledně firemní kultury a skvělých interních týmů. Patří sem LinkedIn, Facebook, Instagram, ale také méně známá Cocuma.
Tyto portály sledujte. Je to takový otisk prstů firem. Zjistíte, jak se prezentují, jaký obsah sdílejí a jak jim na sebepropagaci záleží.
Naším cílem ale dnes bude, zjistit o nich víc. A na to otisk prstů nestačí. Potřebujeme se dostat až k jejich DNA, a to prostřednictvím portálů, které společnosti nemohou tolik ovlivnit. Naopak je na nich hodnotí zákazníci nebo samotní zaměstnanci.
Musím vás předem upozornit, že i tady narazíte na falešné stopy v podobě podvržených pozitivních recenzí, nebo odpudivých kritik. Ale s tím si poradíme. Popíšu vám, k čemu jednotlivé portály slouží a co byste na nich měli sledovat.
- Facebook, Instagram, LinkedIn
Uvádím je znovu proto, že tyto sítě mají jednu úžasnou věc, a to jsou komentáře. Pokud mají agentury nebo headhunteři naštvané klienty, jakože HODNĚ NAŠTVANÉ, tito teď už bývalí klienti si najdou jakoukoliv cestu, aby o tom věděli i ostatní. Na komentáře pak můžete nahlížet jako na přímé důkazy svědků.
- Google Maps
Je to jedna z prvních stránek, na které klienti nechávají recenze. Do Google si zadejte název personální agentury nebo jméno headhuntera, k tomu připojte magické slovíčko recenze a Google vám vykouzlí počet hvězdiček. Profil podezřelého tak máte na zlatém podnose.
Moje rada zní – nepřikládejte tomu příliš velkou váhu. Díky své forenzní analýze jsem zjistil, že se dá pomocí několika IP adres recenze zneužít a plný počet hvězdiček vám tam bude svítit stále. Na druhou stranu, pokud má společnost více naštvaných zákazníků než zaměstnanců, tak stejně negativní recenze zvítězí.
- Atmoskop
Skvělý portál, který vám umožní doslova se infiltrovat do společnosti. Na Atmoskop píšou recenze samotní zaměstnanci firmy. Současní, ale i bývalí.
Takže tady můžete vyčenichat, jak to má firma se:
-
- mzdami (čti – jaká je platební morálka firmy),
- benefity (čti – jak firma šetří na svých zaměstnancích),
- pracovními podmínkami a kulturou (čti – pozitivní nebo negativní nálada ve firmě).
Myslíte, že jsou tyto informace zbytečné? Ale kdeže. Je to důkaz, kolik je na zaměstnance nakládáno práce (čti – pozic k obsazení), jestli je ve firmě systém vzdělávání a zda mají čas na mentoring nebo nováčky rovnou hází do vody.
Na Atmoskopu ale najdete také informace o velikosti firem nebo množství otevřených pracovních pozic. A to už za to stojí! Nebo vy byste chtěli agenturu o deseti zaměstnancích, kteří mají dohromady 200 otevřených pozic?
- Jobinsider
Portál podobný Atmoskopu, který nabízí recenze samotných zaměstnanců. Je méně strukturovaný, ale zase více otevřený. Takže pokud konkrétní společnost nenajdete na Atmoskopu, mrkněte sem.
- Indeed
Indeed je primárně používaný jako pracovní portál stejně jako například jobs.cz. Firmy na něm prezentují otevřené pozice, ale dohledáte i konkrétní inzeráty. A co hlavně… Je tu okénko pro recenze od těch, kteří se s organizací setkali. Takže máte další možnost odposlechu.
A jako bonus tady najdete zveřejněné průměry platů u jednotlivých pozic, které mohou zaměstnanci na portálu potvrzovat. To vám může pomoci být konkurenceschopní a nastavit vlastní platové podmínky nově otevřené pozice.
- Glassdoor
Teď si ještě jednou přečtěte všechno o pracovních portálech výše. Můžete to zkopírovat a vložit sem. Glassdoor je globální platforma, takže pokud se chystáte zahájit spolupráci s NE ryze českou personální agenturou, Glassdoor bude doslova vaše výslechová místnost.
Můžete narazit na agenturu, která brilantně funguje v Británii, ale v Česku bude stát za starou belu. Třešnička na závěr – jsou tu i recenze pracovních pohovorů. Kandidáti na Glassdoor sdílí své zkušenosti včetně obtížnosti otázek a samotného procesu.
- Vimvic
Současný status portálu je ve formě jakéhosi srovnávače finančních produktů. Něco jako RIXO. V kolonce recenzí se ale dočtete velmi podobné informace o firmách.
- Firmy
Portál, kde se shromažďují informace a recenze o jednotlivých společnostech, včetně například reálných fotografií provozoven. Je nejméně přehledný a grafické zpracování se také moc nepovedlo. Ale lidé sem stále chodí a hodnotí. Takže si ho určitě do hledáčku dejte.
Máme to za sebou. Pátrání je u konce – případ uzavřen. Najít tu správnou firmu pro spolupráci nemusí být zas tak těžké.