Milí zainteresovaní. Táhneme spolu už dlouho za jeden provaz. Společně jsme hledali práci ve vysněné firmě, zazářili jsme na prescreeningu a naučil jsem vás, jak spolupracovat s headhunterem.
Ani dnes vás nenechám ve štychu. Pokud se cítíte v práci podhodnocení, tímto článkem vám hodím záchranné lano. Vyšplháte po něm na vyšší level a s vámi bude stoupat také plat a benefity. Poradím vám, jak si říct o přidání, pokud jste uvízli v propasti nedocenění.
Ale nepředstavujte si, že se budete dohadovat, jako byste se přetahovali se šéfem na laně. Naučím vás totiž strategicky vyjednávat, takže ten, kdo bude držet kratší konec provazu určitě nebudete vy.
Aby vám byla v současném zaměstnaní poskytnuta jakákoliv výhoda navíc, musíte tomu věnovat svůj čas. Utrhnout se ze řetězu a po přečtení tohoto článku vmést všechno šéfovi do tváře, to by znamenalo, že se nad vámi pomalu, ale jistě začne stahovat smyčka.
Řádně se na tento krok připravte, ať maximálně zvýšíte šance, nepošlapete si reputaci a jdete si pro přidání se vztyčenou hlavou. Rozdělíme si tento článek na dvě části. V první vám prozradím, na co se konkrétně v práci zaměřit, abyste vylepšili vaši pozici a v druhé si posvítíme na samotné vyjednávání. Zkrátka to lano začneme pomalu a zlehka napínat.
- Sledujte kolegy na stejné pozici
Jestli nejste ve společnosti na pozici jediný, nebude pro vás těžké vysledovat, jak stejnou práci ve firmě zastávají kolegové. Konec konců, pravděpodobně máte společné meetingy ke shrnutí výsledků nebo zjištění progresu.
Máte pravidelné schůzky „jeden na jednoho“ s nadřízeným? Rád omílá výsledky ostatních, které jsou lepší než ty vaše? Sledujte ty nejpodstatnější parametry jako: kolik má váš kolega na starosti projektů, kolik klientů spravuje nebo jestli pravidelně plní obchodní cíle. Monitorujte kolik váš kolega udělá denně telefonátů, pohovorů nebo schůzek. Dívejte se i na ty nepatrné detaily, jako jestli kolega pracovní dobu prokládá šesti kafíčky za den, spojenými s cigaretkou, nebo jestli mu trávící trakt funguje třikrát rychleji a pravidelněji než ostatním.
- Buďte lepší než všichni vaši kolegové, ale nebuďte křivák
Zmíněné příklady mohou být trochu přiškrcené a možná i vtipné. Neříkám, abyste lítali kolegovi za zadkem. Musíte ale mít přehled, jak na tom jste a o jak moc musíte napnout síly, abyste si udělali očko u šéfa. Ale zase ne tak, abyste byli na míle vzdálení od kolegů. Zdravotně by to pro vás mohla být oprátka.
A ještě něco, nebuďte křivák. Jsou dva typy lidí. Jedni na sobě poctivě makají, snaží se zlepšovat a vzdělávají se v oboru. Věnují tomu i svůj volný čas. Nejen proto, aby se v kariéře posunuli výše, ale také proto, že je to naplňuje. No ale pak jsou lidé, kteří si chtějí zkrátit cestu nebo si někde v sobě vsugerovali, že nejsou dostatečně dobří. Chtějí se také posunout výše, ale tak, že přeřezávají provazy ostatním kolegům a upozorňují na jejich banální chyby. Na takové, kteří mi svazovali ruce, jsem narazil mnohokrát.
- Berte si na sebe více úkolů
Zůstávejte přesčas. Představte si to… Jste ve fázi, kdy máte zmapované kolegy. Víte, co musíte dělat, abyste byli lepší než oni. Teď už jenom potřebujete plátno, na kterém to zviditelníte. Zajděte za šéfem, že teď máte období, kdy můžete v práci zůstávat o něco déle a vzít pár úkolů navíc. Že současnou náplň práce zvládáte, tak byste rádi novou výzvu. A pak už jen čekejte, až si nadřízený na tato slova vzpomene. Vždycky si vzpomene. Úkolům nad rámec dejte maximální píli. Možná o něco větší než úkolům standardním. Připravíte si tak pevné lano až přijde váš den D.
Stručně jsme si popsali, jak si připravit pozici uvnitř firmy. Teď si pojďme probrat kroky, které byste měli ve vší diskrétnosti podniknou navenek, abyste to lano vyztužili ocelí.
- Mějte zmapované nabídky na vaší pozici na trhu
Připravte se na tragické scénáře. Co když vám váš nadřízený plat nenavýší a vy se vším, co jste do toho investovali, jenom ostrouháte…? Může se to stát. Rozhodně ale není důvod si kvůli tomu házet mašli.
Můžete nadále setrvat ve firmě nebo se kouknout, jestli sousedův trávník není skutečně zelenější. Zmapujte si na vaši pozici relevantní pracovní i nepracovní portály.
Dal bych ruku do ohně za to, že výčet benefitů najdete vždy. S platovým rozmezím už je to horší. Dobrá zpráva ale je, že tam téměř vždy najdete celé jméno personalisty, který pracovní nabídku spravuje. Můžete rovnou zavolat, jako možný uchazeč s žádostí o vyjasnění. Nebo personalistu kontaktujte na LinkedInu…
- Aktivně oslovujte náboráře na LinkedInu
Svůj rybníček pracovních příležitostí můžete zvýšit o nabídky, které na pracovních ani nepracovních portálech nejsou. Náboráři si je drží na profesní síti LinkedIn. Víte, že jich takto můžete oslovit až 100 týdně? Připravím článek, kde vše krok po kroku popíšu, včetně toho, jak takové náboráře najít a oslovit.
- Choďte na pohovory po pracovní době
Dokud nebudete mít písemně lepší nabídku, než je vaše aktuální, choďte na pohovory. Ohánět se šéfovi s tím, že je na trhu 20 podobných pozic a pět z nich má výrazně lepší benefity či plat – to vám stačit nebude. Je to dobré skóre pro váš klid, ale není to argument. Pro šéfa potřebujete něco lepšího. Něco, po čem bude tahat za kratší konec on.
Potenciálně máte dvě desítky možností, o které byste se mohli ucházet, pokud byste se měli se současnou společností rozloučit. Ale potřebujete mít černé na bílém, že nabídka je adresována vám. Tu pak ukážete a od této chvíle držíte opratě vy.
Nabídku bez výběrových řízení a dílčích pohovorů nedostanete. Většina personalistů se vám časově rádo přizpůsobí. Musíte zatnout zuby a po práci se koncentrovat na sérii pohovorů. To je taktika, která není žádným tajemstvím.
V současné firmě to dělá sousta lidí a já jim to nemám za zlé. Sám to doporučuji, i když to jako lovec s odmítnutými nabídkami schytávám.
Teď si představíme všeobecné postupy vyjednávání se šéfem a jak byste strategicky měli postupovat.
Začíná jednání.
- Začněte s vyšší částkou – když vás zaměstnavatel požádá o představu o platu, nabídněte částku, která je mírně vyšší než váš ideální plat. To vám dá prostor pro vyjednávání, aniž byste se dostali pod svou cílovou sumu.
- Argumentace hodnotou – místo toho, abyste se zaměřili na své potřeby (např. náklady na život), zaměřte se na to, jakou hodnotu přinášíte firmě. Uveďte konkrétní příklady, jak jste přispěli k úspěchu společnosti.
- Vyvarování se prvního čísla – pokud je to možné, zkuste neuvádět sumu jako první. Požádejte zaměstnavatele, aby vám předložil svou nabídku. To vám poskytne výhodu, protože začínáte vyjednávat na základě jejich výchozí cifry.
- Buďte asertivní, ale respektující – vyjednávání není konfrontace. Mluvte jasně a asertivně o svých potřebách a požadavcích. Zároveň respektujte názory druhé strany. Pamatujte, že cílem je dosáhnout dohody, která bude výhodná pro obě strany.
- Používejte pozitivní jazyk – zaměřte se na to, jak můžete společně dosáhnout dohody. Místo: „To je pro mě nepřijatelné,“ zkuste: „Oceňuji vaši nabídku, ale stále vidím prostor pro diskusi ohledně…“
- Naslouchání – pečlivě poslouchejte, co říká druhá strana. Může to poskytnout důležité informace o tom, kde jsou jejich limity a kde můžete najít společnou řeč.
- Nabídka je nižší, než jste očekávali – pokud je nabídka nižší, než jste očekávali, poděkujte za ni a požádejte o čas na zvážení. Použijte svůj průzkum trhu a své úspěchy jako základ pro další vyjednávání. Navrhněte konkrétní částku nebo zvažte jiné benefity, které by mohly kompenzovat nižší plat.
- Zaměstnavatel nechce vyjednávat – pokud dává najevo, že je nabídka finální, zvažte všechny aspekty a rozhodněte se, zda je pro vás přijatelná. Pokud ne, zdvořile vyjádřete, že za těchto podmínek nemůžete nabídku přijmout.
- Problémy s benefity – pokud vám nabízené benefity nevyhovují, zkuste navrhnout alternativy. Například pokud vám nevyhovuje nabízené zdravotní pojištění, můžete požádat o vyšší plat nebo jiné formy kompenzace.
Shrnutí dohody – když dospějete k dohodě, shrňte dojednané podmínky, aby obě strany měly jasno v tom, co bylo domluveno. Zkontrolujte, že veškeré podmínky jsou zahrnuty v pracovní smlouvě.
Než podepíšete novou smlouvu ujistěte se, že jste spokojeni a nové podmínky odpovídají vašim očekáváním a potřebám.
Poděkování – i když ne všechny vaše požadavky byly splněné, poděkujte za nabídku a profesionální přístup. Udržujte pozitivní vztah se zaměstnavatelem, protože to může být důležité pro budoucí spolupráci.
Pravidelně přehodnocujte kompenzace – i nadále bude důležité sledovat svůj plat a benefity. Monitorujte, jak se mění tržní podmínky, a pokud zjistíte, že vaše kompenzace neodpovídá hodnotě na trhu, neváhejte to s vaším zaměstnavatelem znovu otevřít.
Připravte se na budoucí vyjednávání – každé vyjednávání by mělo být poučením pro to příští. Učte se z každé zkušenosti. Ujasněte si, co fungovalo a co ne, a využijte tyto znalosti při budoucích jednáních. Klidně si někde udělejte uzel, abyste nezapomněli.