Milí kandidáti, pamatujete si, jak jsem vás vzal na výlet po pracovních portálech? Můžete si téma znovu pročíst tady: Mapa pracovních portálů a jak se neztratit v záplavě nabídek.
Dnes ale budeme mít oči jen pro facebookové skupiny. Těch je na této sociální síti nespočet. Takže vás naučím se během několika málo vteřin zorientovat tak, abyste v nich našli svou vyvolenou (myslím pracovní skupinu), která se shoduje s vašim profesním zaměřením.
A rada pro dnešní den:
Nehledejte nutně pracovní skupinu s největším počtem uživatelů.
Proč byste vůbec měli mít facebookové skupiny v hledáčku a k čemu by vám měly sloužit?
- Pokud pokukujete po nové práci, facebookové skupiny vám poslouží jako skvělý doplněk k pracovním portálům. V mnoha případech pro vás budou dokonce lepším nástrojem. Proč? Personalisté se mnohdy neobtěžují vám na vaše zaslané CV odpovědět jinak než automatizovanou zprávou nastavenou při zadání inzerce. Oproti tomu na profesní facebookové skupině se dostanete ke specialistům, kteří danou problematiku skutečně řeší. Takže mějte oči na stopkách.
- Pokud jste freelancer budou vám facebookové skupiny sloužit jako zajímavý kanál pro získávání nových zakázek. Náboráři nehledají v takových grupách pouze zaměstnance na full time, ale třeba se poohlíží po kontraktorech na splnění konkrétních projektů.
- Ve skupině můžete kreativně zaujmout více způsoby. Umístěte grafický flyer s vašim požadavkem. Můžete ho vytvořit zdarma a jednoduše v programu Canva a na první pohled tak upoutat více členů najednou. To můžete v případě zájmu o pozici na pracovním portálu také. Ale doporučuji ho vměstnat do jednoho souboru k CV. Jinak hrozí, že si personalista takový flyer jako přílohu nezobrazí. Většinou přejede pohledem jen životopis.
- Pokud jste zelenáč v oboru nebo se setkáváte s novým projektem, ve facebookové skupině si určitě padnete do oka s někým, kdo bude ochoten a schopen vám poradit nebo navést ke správnému řešení.
- Skupiny jsou skvělé nejen pro zainteresované, ale je to skvělý zdroj informací i pro personalisty. Vedle LinkedInu jde totiž o další užitečný náborový nástroj. Pokud se jedná o specifický pracovní segment, budete koulet očima, jak rychle na facebookové skupině najdete kandidáty, kteří hned odpoví. Přitom na LinkedInu třeba odpovídají jen velmi vzácně.
Než se do výběru té pravé profesní facebookové skupiny pustíme, je důležité si uvědomit několik zásadních věcí. Ne všechny skupiny tvářící se na první dobrou jako vhodné, jsou totiž opravdu relevantní. Při výběru zkoumejte několik parametrů:
- Počet členů – větší počet členů = větší množství příspěvků a větší a rychlejší pravděpodobnost vyhovění vašemu požadavku. Je to důležitý faktor, ale nepřeceňujte ho.
- Počet aktivních členů – ještě důležitější faktor než počet členů. Skupina může mít klidně 20 tisíc členů, ale jsou to už kostlivci nasbíraní z let minulých. Poslední příspěvek tam může být zveřejněný třeba týden zpět a předtím i několik let ticho po pěšině.
- Frekvence
- průměrně přidaných příspěvků za týden
- průměrného počtu reakcí a komentářů na tyto příspěvky
Pojďme si ukázat příklady:
Vaše facebookové skupiny najdete nahoře v hlavní liště pod ikonou s panáčkem. Jakmile na ni kliknete, v levém sloupci se objeví všechny skupiny, kterých jste součástí
Mrkneme se na skupinu “Práce v účetnictví”. Hádejte, pro koho bude určena… Na první pohled super parametry – skoro 13 tisíc členů. Navíc je veřejná, takže pokud se do ní chcete dostat, nebudete potřebovat povolení správce skupiny.
Rozdíly mezi veřejnou a soukromou skupinou:
- Veřejná – i když se jedná o profesně laděnou skupinu (jak na daňové audity), tak tím, že je veřejná do ní budou pronikat právě i personalisté, kteří budou házet očkem, aby našli auditora či daňového specialistu, pro svého klienta nebo firmu.
Je to výhoda nebo nevýhoda…? Záleží, co od skupiny potřebujete. Pokud řešit konkrétní případy v rámci daňového auditu tak je to spíš obtěžující nevýhoda.
Jestli jste ale junior toužící po první práci v auditu, pak jste na správné adrese.
Většinou je i ve veřejných skupinách nutné schválení příspěvku správcem skupiny. Je tedy na jeho posouzení, zda vás nechá příspěvek publikovat.
- Soukromá – tady vždy potřebujete schválení správce skupiny. Předchází tomu zodpovězení otázek, proč se chcete do skupiny dostat. V krajním případě i vypracování krátkého úkolu k dané problematice.
Jdeme dále…
Jenom za dnešní den ve skupině přibylo šest nových příspěvků. To je velmi slušné číslo… a jeví se to jako velmi aktivní skupina, které byste, v případě zaměření tímto směrem, měli být součástí. Trochu mě ale zarazilo, že ani na jeden z dnešních příspěvků není žádná reakce. Žádné lajky, žádné komentáře…
Nicméně včerejší příspěvky už lajky i komentáře mají. Takže tady jde odhadnou reakční doba. Za minulý týden jsem ve skupině napočítal více něž dvacet umístěných příspěvků. Nejen v rámci pracovních nabídek, ale také aktualizovaných diskusí k dané problematice. Za mě jednoznačně relevantní skupina.
Příkladem skupiny, které byste se měli vyhnout obloukem jsou “Obchodníci”. Ta by se naopak měla stát trnem v oku všem byznysmenům. Počet členů oproti “Práce v účetnictví” – eine grosse katastrofe. Ale ještě bych přimhouřil oko, protože jde o soukromou skupinu. Takže pokud by byla plná exkluzivního obsahu pro tuto cílovou skupinu – no problemo.
Proč byste ale na skupinu měli zapomenout je fakt, že je prostě kaput. Poslední příspěvek byl před patnácti týdny. Takže na váš pracně vytvořený příspěvek tam už nikdo nikdy neodpoví. Teda pokud budete mít štěstí a někdo ho vůbec schválí.
A co bude příště? Příště vyhodnotím pro několik oborů ty nejrelevantnější a nejpřínosnější facebookové skupiny. Takže … to be continued…